• ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
  • کد خبر: 17302
بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ثبات شرایط در بازار سهام منوط به کنترل، مهمترین نماگر اقتصاد یعنی تورم است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از بازار سرمایه، آقای، ولی نادی قمی افزود: ترکیب تورم و ناپایداری، نماگرهای اقتصادی با فضای ترس حاکم بر بازار سهام، شرایطی را به وجود آورد که سرمایه گذاران به مانند گذشته تمایل به ماندن در بازار سهام نداشتند و با بروز رفتار هیجانی به دارایی خود آسیب زدند.

وی با بیان اینکه این رفتار هیجانی طی ماه‌های قبل در سمت تقاضای خرید بود، اضافه کرد: سرمایه گذاران بدون توجه به قدرت سودآوری شرکت‌ها و صرفا بر مبنای پتانسیل رشد قیمت‌ها که عمدتا بر اساس شایعات رقم می‌خورد، اقدام به سرمایه گذاری می‌کردند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شایعات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث ایجاد صف‌های طولانی خرید برای شرکت‌هایی می‌شد که یا برنامه‌ای برای چنین اقدامی نداشتند یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها هیچ تاثیری بر جریان‌های نقدی عملیاتی آن‌ها نداشت.

وی تصریح کرد: اصولا برای پذیرش تجدید ارزیابی دارایی‌ها باید دو شرط گذاشته می‌شد، نخست اینکه تجدید ارزیابی صرفا برای شرکت‌های زیان‌ده قابل پذیرش است و دوم اینکه تجدید ارزیابی از محل دارایی‌های مالی امکان پذیر نیست. این موضوع می‌توانست توجه سرمایه گذاران را به عوامل بنیادی تعیین‌کننده قیمت سهام معطوف کند؛ عواملی که در حال حاضر نیز کمتر مورد توجه سهامداران هیجانی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ثبات شرایط در بازار سهام، منوط به کنترل، مهمترین نماگر اقتصاد یعنی تورم است، گفت: به هر حال، حمایت موثر مادی و معنوی دولت و حقوقی‌های بازار سهام در این شرایط، می‌تواند مفید واقع شود.

نادی قمی افزود: البته بازارگردانی و حمایت از سهام در درجه نخست باید همسو با منطق اقتصادی باشد و نباید به نحوی باشد که صرفا شرایط خروج منابع از بازار فراهم شده و باعث ایجاد تلاطم در سایر بازارها شود. همچنین اولویت نه لزوما سهام شرکت‌های شاخص ساز بلکه شرکت‌های دارای بنیاد قوی (چه کوچک چه بزرگ) باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باید در نظر داشت که دلیل اصلی رشد بازار طی ماه‌های قبل، سرازیر شدن پول حقیقی‌ها به بازار بوده است لذا با خروج پول از بازار یا عدم ورود پول جدید به بازار سهام، شاهد تلاطم در بازارهای موازی خواهیم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی