ایران و امریکا

استاد دانشگاه جورج تاون در مسائل ایران در گفتگویی به بررسی سیاست های آمریکا در قبال ایران در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات پرداخت.

به گزارش ایران پژواک، شیرین هانتر در خصوص تصمیم بایدن درباره برجام در صورت پیروزی گفت: برای بازگشت آمریکا به برجام لازم است که ایران هم حداقل قدم هایی را که در افزایش میزان غنی سازی اورانیوم برداشته است را به عقب برگرداند. ممکن است که بایدن به برجام برگردد اما مسلما او هم اصرار خواهد کرد که ایران در مورد مسائلی مثل مساله موشکی و حتی موضوعات مربوط به حقوق بشر را هم با آمریکا مذاکره کند. بدون نوعی توافق در مورد این مسائل کامل تحریم ها تقریبا محال است. آنچه واضح است، آمریکا حاضر به دادن غرامت یا جبران خسارت هایی که ایران بر اثر خروج این کشور از برجام و تحریم های گسترده دیده است، نخواهد بود. این مسائل می تواند رسیدن به نوعی توافق در مورد برجام را بسیار دشوارتر کند. بدون این شرایط هم حتی آینده توافق هسته ای روشن نیست.

 وی در خصوص تاثیر تبادل زندانیان در روابط تهران و واشنگتن نیز گفت: مشکلات در روابط ایران و آمریکا بسیار شدیدتر از آن است که مبادله زندانیان تاثیر زیادی در حل آنها داشته باشد. به طور کلی زندانی کردن چه اتباع خارجی و چه ایرانیان دو تابعیتی فقط به ضرر ایران تمام شده است. تهدیدهای امنیتی که این افراد ممکن است متوجه ایران کنند، بسیار کمتر از زیان زندانی کردن آنهاست.

وی همچنین در خصوص علت عدم همراهی اروپایی ها با ترامپ گفت: کشورهایی اروپائی بیشتر به علت اختلاف هایی که با ترامپ و سیاست های او در قبال اروپا، ناتو و تجارت بین المللی دارند از همکاری با ایالات متحده خودداری می کنند. اما حتی با مخالفت با اسنپ بک(مکانیسم ماشه) در عمل احتمال اینکه اروپا اقدامات آمریکا را به چالش بکشد، کم است. بنابراین مخالفت اروپا بیشتر نمادین است. اختلافات اروپا با دولت ترامپ بیشتر از دیپلماسی ایران در شکست آمریکا در سازمان ملل موثر بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی