صرافی

در حالی که معامله‌گران انتظار کاهش قیمت دلار را در چهارمین روز هفته داشتند، قیمت‌ها روندی افزایشی را تجربه کرد و دلار بار دیگر وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد.

به گزارش ایران پژواک، برخی صرافان می‌گویند شگرد خالی فروشان مهمترین دلیل بروز این اتفاق بود چرا که بخش مهمی از معاملات امروز کاغذی انجام شد تا مانعی را بر سر راه کاهش قیمت‌ها ایجاد کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات کاغذی در بازار ایران تنها ۵ درصد از کل معاملات ارزی را از آن خود می‌کند اما به مبنایی مهم برای قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است. برخی دیگر نرخ فردایی در بازار هرات را عامل رشد قیمت‌ها در بازار ایران می‌دانند و می‌گویند هر چند بازار ارز ایران توانسته است از بازار ارز دوبی خلاص شود اما هنوز عملیات قیمت‌گذاری به داخل کشور منتقل نشده است ازاین رو در ساعات ابتدایی روز یعنی ساعت ۱۰ به بعد است که قیمت‌ها در بازار مشخص می شود.

پیش‌تر بازار ارز سلیمانیه نیز بر بازار ارز ایران تاثیرگذار بود. حالا اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند سفر همتی به عراق با دستاوردهای مثبت و اجرایی شدن بخشی از توافق می‌تواند به آرامش بازار ارز منجر شود. ایران قراردادهایی برای صادرات برق و گاز را با عراق منعقد کرده است.

بر اساس این گزارش ربیعی، سخنگوی دولت نیز اشاره کرده است که قیمت دلار واقعی نیست. وی تاکید کرده است عرضه ارز از سوی بانک مرکزی در حال انجام است اما تقاضایی برای آن نیست. اینجاست که مفهوم خالی فروشی دلالان روشن می‌شود. برخی دلالان تنها با هدف قیمت‌گذاری به شکلی صوری نسبت به معامله با یکدیگر اقدام می‌نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی