بانک مرکزی

بانک مرکزی با تاکید بر اینکه روند نزولی نرخ ارز تداوم دارد، اعلام کرد: برخی با انتشار اخبار و شایعات سعی در بر هم زدن چشم‌انداز کاهش ریسک‌های غیراقتصادی دارند تا به هر شکل ممکن از کاهش نرخ بازار جلوگیری کنند.

به گزارش ایران پژواک، بانک مرکزی به شایعات ارزی واکنش نشان داد و اعلام کرد: با وجود روند نزولی اخیر در بازار که البته مانند هر روندی در مقطعی از زمان با اصلاح روبرو می‌شود، برخی به غلط این گونه القا می‌کنند که سطوح مشخصی از نرخ بازار، کف قیمتی بانک مرکزی است.

بانک مرکزی تاکید کرده است: نرخ‌های ارز در بازار، مطابق بنیادهای اقتصاد نیست و ریزش حدود ۲۵ درصدی قیمت ارز طی یک هفته در بازار، دلیلی برای اثبات تاثیرگذاری کاهش ریسک‌های غیراقتصادی بر روی کاهش قیمت بازار به سمت نرخ تعادلی پایین‌تر است.

«برخی در صدد جبران زیان ناشی از فروکش کردن چشمگیر انتظارات منفی در بازار ارز  کشور و متعاقبا سایر بازارها هستند. اما می‌توان تأکید کرد که روند نزولی شکل گرفته و ثبات در بازارهای دارایی با وجود مقاومت‌ها، تداوم خواهد داشت.»

بانک مرکزی در اطلاعیه اعلام کرد که نهادهای مسئول باید گروه‌هایی را که سعی دارند با ایجاد شایعات و القائات، نگذارند کام مردم از ایجاد فضای باثبات در اقتصاد کشور شیرین شود را شناسایی کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بانک مرکزی همزمان با روند کاهش ریسک‌های غیراقتصادی، با قدرت و توان بیشتری قیمت بازار را به سمت نرخ های پایین‌تر که متکی بر عوامل بنیادین اقتصاد است، هدایت می‌کند و بدیهی است با استمرار عرضه بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و سایر صادرکنندگان و گشایش‌های ارزی در جریان، بازار ارز از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.

براساس این اطلاعیه، امروز (دوشنبه) نیز معاملات واقعی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی در حال انجام است و نرخ‌های معاملاتی بسیار پایین تر از نرخ هایی است که در برخی از کانال‌های غیررسمی گزارش می شود.

براساس گزارش های دریافتی، آخرین نرخ معامله شده درهم در سامانه نیما حدود ۶ هزار و ۶۶۵ تومان بوده است که معادل دلاری آن حدود ۲۴ هزار و ۴۶۰ تومان است.

نرخ دلار که تا ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان نیز افزایش یافته بود، در روز گذشته به ۲۲ هزار و ۸۹۰ هزار تومان کاهش یافت، اما از روز گذشته روند سقوط قیمت دلار، متوقف شده و نرخ دلار رو به افزایش گذاشته است.

از نظر کارشناسان، افزایش تقاضا برای خرید ارز و مجاز شدن ترخیص کالا از طریق ارز متقاضی از مهم ترین دلایل رشد قیمت دلار در معاملات امروز بوده است. البته به نظر آنها، رشد قیمت دلار موقتی بوده و به زودی دلار به روند نزولی بازمی گردد.

بر این اساس، نرخ دلار امروز (دوشنبه) در صرافی‌های بانکی با یک هزار و ۹۱۰ تومان افزایش نسبت به دیروز به قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی