کرونا

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با بیان اینکه اگر نتوانیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم در ماههای آینده با مشکل رو به رو خواهیم شد، تاکید کرد: تصمیم به تعطیلی پایتخت و کلان شهرها موثر است به شرطی که همه مردم همکاری و رعایت کنند و دولت کنترل و نظارت جدی تری داشته باشد.

به گزارش ایران پژواک، علی اصلانی در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی تعطیلی احتمالی کلان شهرها برای قطع زنجیره ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن اظهار کرد: تصمیم به تعطیلی دو جنبه مثبت و منفی دارد که جنبه مثبت آن بیشتر است. اگر دو هفته ای که قرار است تعطیل شود، همه رعایت کنند و در خانه بنشینند، مسافرت نروند، پاساژگردی نشود و مهمانی های دسته جمعی حذف شود و دولت نظارت داشته باشد، قطعا نتیجه می گیریم ولی اگر نتوانیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم در ماههای آینده با فاجعه انسانی روبه رو خواهیم شد.

وی ادامه داد: امسال سرما زود شروع شده است و با ورود به آذرماه و پس از آن زمستان پیش بینی می شود شرایط بدتر شود. در حال حاضر کادر درمان بیمارستانها به شدت خسته اند و با وجود آنکه پیشنهاد استخدام ۳۰۰۰ پرستار و اضافه شدن نیروهای جدید مطرح شد و اقدام بسیار خوبی در این شرایط بود اما معتقدم که جوابگو نیست. بیمارستانها از بیماران کرونایی پر شده و چند هفته ای است که آمار مرگ و میر از ۴۵۰ نفر پایین نمی آید، بنابراین تصمیم تعطیل کردن به شرط آنکه مردم رعایت کنند، فرهنگسازی شود و دولت نظارت خود را اعمال کند موثر خواهد بود.

اصلانی افزود: متاسفانه می بینیم و می شنویم که مراسم نامزدی و عقد با وجود کرونا برگزار می شود و مهمانی ها و دورهمی ها همچنان برقرار است در حالی که نزدیک به ۳۵ درصد انتقال این بیماری از طریق دورهم جمع شدن هاست.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در ادامه درباره اثرات اقتصادی تعطیلی بر فعالیت کسب و کارها اظهار کرد: در مورد شرکتهای بزرگ خصوصی و کارخانه ها خوشبختانه این نگرانی کمتر وجود دارد. این شرکتها در همان روزهای اول شیوع کرونا هم تعطیل نکردند و تمهیداتی مثل بستن سالنهای غذاخوری یا رعایت فاصله اجتماعی در سرویس ایاب و ذهاب کارگران را به کار گرفتند و کارفرمایان علیرغم هزینه بالا با تامین ماسک و مواد بهداشتی و ضدعفونی برای نیروهای خود و رعایت پروتکل های سخت بهداشتی، اجازه انتقال ویروس را ندادند.

اصلانی گفت: در بخش کارکنان دولت هم نگرانی کمتر وجود دارد چون با تامین زیرساختها اکثرا به شکل دورکار مشغول کارند و در سطح شهر کمتر حضور دارند ولی بیشترین نگرانی ما در بخش صنوف و کسبه بازار است که احتمال انتقال ویروس به دلیل مراجعات مردمی و حضوری داده می شود.

وی ادامه داد: این گروه از مشاغل به دلیل آنکه از کرونا به شدت آسیب دیدند و بخش اعظمی از آنها از بیمه بیکاری برخوردار نشدند یا اگر شامل حالشان شد به طور کامل دریافت نکردند، حاضر به تعطیل کردن کسب و کار نیستند. اکثر صنوف مستاجرند و چک و بدهی دارند، مغازه ای که در ماه ۱۰ میلیون تومان اجاره می دهد طبیعی است که نسبت به تعطیل کردن مقاومت کند و کرکره مغازه را پایین نکشد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی فصل فروش آنها در ماههای آبان و آذر اتفاق می افتد وگرنه مردم خرید شب عیدشان را به بعد از بهمن موکول می کنند، به همین دلیل حاضرند کرونا بگیرند ولی کسب و کارشان تعطیل نشود. برخی صنوف از مصوبه ستاد کرونا که ساعت ۱۸ را به عنوان ساعت پایان کار تعیین کرده گله دارند و می گویند مگر کرونا صبح ها نیست؟

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در پایان گفت: در صورتی که تصمیم به تعطیلی گرفته شود، باید پاساژگردی ها و گشت و گذارها جمع شود و دولت نظارت جدی تری اعمال کند. اگر هزینه ای که اکنون برای درمان کرونا صرف می کنیم برای پیشگیری از کرونا هزینه می کردیم نتیجه بهتری حاصل می شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی