بورس

شاخص بورس در جریان معاملات امروز دوشنبه ۳ آذر ۹۹، با رشد ۱۶ هزار و ۶۹۰ واحدی به یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۳۸ واحد رسید.

به گزارش ایران پژواک، در پایان معاملات امروز دوشنبه ۳ آذرماه، شاخص بورس با حرکت مثبت بسیاری از نمادهای شاخص ساز، رشد ۱۶ هزار و ۶۹۰ واحدی را تجربه کرد و به یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۳۸ واحد رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۴۹۲۳ واحدی به ۳۸۷ هزار و ۶۱۴ واحد رسید.نمادهای شپنا، کگل، کچاد، شتران، وبملت بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص و نمادهای شستا و فولاد نیز بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

اما فردا چه می‌شود؟

حقانی‌نسب، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرانلاین درباره شرایط بورس گفت: امروز اتفاقات خوبی رخ داد، به عنوان مثال اخباری که درباره دارا سوم منتشر شد بر سهام بانکی‌ها اثر مثبت داشت. از سوی دیگر به واسطه ریزش عمیق بورس،این روزها فروشنده زیادی،جز معدودی فروشنده‌ خرد، در بازار وجود ندارد.

وی در توضیح این مطلب افزود: چون قیمت‌ها خیلی پایین است و بسیاری از سهامداران در قیمت بالا خریدند و در ضرر هستند، نگاهشان بلند مدت شده است.

او به ویژگی‌های بازار اشاره کرد و گفت: نکته دیگر این است که چون بازار ما یک بازار توده وار است زمانی که منفی باشد ولی صف فروش‌ها را جمع کنند، بازار می‌تواند تغییر جهت دهد. به این ترتیب در حالتی که صف فروش نباشد ترس سرمایه گذاران می‌ریزد و دست از فروش برمی‌دارند و بعضی وقت‌ها در نقش خریدار حاضر می‌شوند.

او با اشاره به اخبار منتشره در خصوص تشکیل بازار برتر گفت: در این میان تصمیمی مبنی بر شکل‎گیری بازار برتر با دامنه نوسانی ۱۰ درصدی عملا به بازار آلارم می‌دهد که پس از سال‌ها می‌خواهند یک تغییر اساسی در حوزه دامنه نوسان ایجاد کنند.

وی با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی کرد بورس پایان هفته مثبت باشد و گفت: شرایط کنونی بهترین زمان است که مقررات کنترلی و قیم‌مآبانه را بردارند و کنترل بازار را تنها از طریق حجم معاملات و حجم مبنا انجام دهند. ضمن این که ابزارهای سرمایه گذاری بلندمدت را در بازار سرمایه توسعه دهند که نگاه مردم هم به سرمایه‌گذاری نگاه بلندمدت شود.

وی گفت: همان طور که اشاره کردم بخشی از مثبت شدن بازار به نگاه بلند مدت سهامداران باز می‌گردد که حاضر نیستند در این قیمت‌ها سهم خودشان را از دست بدهد.

او ادامه داد: پس این عدم فروش، کاهش عرضه و تقویت تقاضا باعث تغییر شرایط در جهات مثبت می‎شود. در این حالت به سرمایه گذاران پیشنهاد می‌دهم آموزش ببینند و اگر حرفه‌ای نیستند حتما به نهادهای حرفه‌ای مراجعه کنند و از طریق نهادهای حرفه‌ای در بازار سرمایه وارد شوند. بازار سرمایه بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سالهای آتی است. پیشنهاد دیگر این است که به این بازار به عنوان بازار سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنند و از ابزارهای سرمایه گذاری بلندمدت که در بازار هست، مثل سبد سرمایه گذاری اختصاصی استفاده کنند و در سبدهای سرمایه گذاری یک تا پانزده ساله‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد قراردادهای بلندمدت ببندند که سهم‌های باارزش آتی خیلی خوب برایشان خریداری شود.

وی در جواب این سئوال که تاثیر محدودیت‌های کرونایی بر بورس چه خواهد بود؟گفت: این محدودیت‌ها به نفع بازار سرمایه است. چرا که بازارهای دیگر فضای فیزیکی می‌خواهند و عملا تحت‌الشعاع این محدودیت‌ها قرار می‌گیرند ولی در بازار سرمایه عمده معاملات الکترونیکی و مجازی است و این شرایط کمک می‌کند که توجه به بازار سرمایه جلب شود.

او اضافه کرد: در ضمن باید توجه داشت در بازار سرمایه کارخانه‌های بزرگی وجود دارد که تولیدشان در این شرایط متوقف نمی‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی