آذربایجان

سفیر فرانسه در باکو به وزارت خارجه آذربایجان در رابطه با قطعنامه سنای فرانسه احضار شد.

به گزارش ایران پژواک از اسپوتنیک، لیلا عبدلایف، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان اعلام نمود که سفیر فرانسه در باکو به وزارت خارجه آذربایجان در رابطه با قطعنامه سنای فرانسه احضار شد و باکو مراتب اعتراض خود را نسبت به اقدام اخیر پارلمان فرانسه در زمینه وضعیت منطقه قره‌باغ اعلام کرد.

پیشتر، در روز ۲۵ نوامبر، سنای فرانسه با تصویب قطعنامه‌ای از دولت خواست جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت بشناسد. این قطعنامه حمایت ارمنستان و محکومیت جمهوری آذربایجان را به همراه داشت. ۳۰۵ عضو سنا رأی مثبت دادند و یک نفر رأی مخالف داد.

این سند ماهیت مشاوره ای دارد. آذربایجان قطعنامه سنای فرانسه در مورد قره باغ را یک کاغذ معمولی می داند. «ما می خواهیم تأکید کنیم که این قطعنامه برای آذربایجان چیزی بیشتر از یک کاغذ معمولی نیست. این قطعه کاغذ که به نام جاه طلبی های سیاسی محدود همراه با نقض فاحش قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است، در ارتباط با اهداف و فعالیتهای عینی فرانسه ، هم به عنوان یک کشور مشترک رئیس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و هم به عنوان عضوی دائم شورای امنیت سازمان ملل جدا سوآل برانگیزاست».

شایان ذکر است که درگیری ها در قره باغ در سال ۱۹۸۸ آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ خروج خود از ترکیب آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای ۱۹۹۲-۱۹۹۴، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال ۱۹۹۲، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به ریاست سه کشور روسیه، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی