بورس

بازار سرمایه حالا گام به گام در حال بازیابی وضعیت متعادل خویش است. هر چند بازار در اولین روز هفته بازار رشد مناسب را شاهد بود اما امروز عقب‌نشینی را تجربه کرد.

به گزارش ایران پژواک، بورس در پایان معاملات امروز یکشنبه ۳۰ آذرماه با افت ۵۸۷۰ واحدی به یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۵۴ واحد رسید.حالا تحلیلگران این محدوده را محدوده حمایتی بورس می‌دانند و معتقدند این عقب‌نشینی اندک به منزله استراحت در این حوزه است.

در پایان معاملات امروز یکشنبه ۳۰ آذرماه، شاخص کل ۲۵۷۸ واحد رشد کرد و به ۴۴۷ هزار و ۸۲۷ واحد رسید.

نمادهای فارس، فخور، فملی بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص و نمادهای شپنا، خودرو و وبملت بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

اما مسیر حرکت بازار به کدام سمت است؟

برخی کارشناسان با استناد به سیگنال های متبت اقتصادی و سیاسی بورس را صعودی پیش بینی کرده بودند اما بسیاری عقیده دارند بازار سهام نیاز به استراحت و کف‌سازی دارد و روند صعودی ادامه نزولی بودن بورس دلالت دارد اما آینده میان مدت از نظر کارشاسان مثبت و مناسب خواهد بود.

فردین آقابزرگی در خصوص پیش بینی بازارسرمایه تا پایان سال نیز گفت: به نظر من نمی توان به طور مطلق پیش بینی در این رابطه داشت. تحلیلگران مختلف با رویکردهای متفاوت و فرضیات خاص نتایج مختلفی را در این زمینه به دست می‌آورند که در نهایت همانطور که در بالا اشاره کردم به طور خلاصه و برآیندی، همه این عوامل خود را در بورس نشان می‌دهند. می توان گفت که حداقل در دو هه گذشته منشا اصلی نوسانات در بازارسرمایه ایران بحث‌های غیر اقتصادی اعم از گشایش‌های اقتصادی و نیز نکات بوده است که همگی دارای وزن‌های مختلفی در این بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برای پیش‌بینی وضعیت آینده اگر بهبود و گشایش هایی پیش رو داشته باشیم و با فرض رویکردهای مثبت، اثراتی احتمالی که می تواند در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شود شامل کاهش نرخ ارز، بهبود وضعیت تولید و تامین مواد اولیه و صنایع و در نتیجه افزایش فروش و در نتیجه رشد سودآوری شرکت‌ها است.

وی در خصوص صنایع پیشرو توضیح داد: به نظر من صنایع استراتژیک، مانند صنایع غذایی، دارویی همیشه از لحاظ ریسک های غیر اقتصادی مامن مناسبتری برای فعالان بازار محسوب می شوند. در نهایت سهام شرکت هایی که با ارز مرتبط هستند مانند صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و فولادی جزو صنایع با اهمیت تر به حساب می آیند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی