بورس

شاخص کل در بازار بورس امروز هشت هزار و ۴۹۶ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۴۴۴ هزار واحد رسید.

به گزارش ایران پژواک، در معاملات امروز بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۸۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲۳ هزار و ۹۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با هفت هزار و ۹۶۵ واحد افزایش به ۴۶۰ هزار و ۳۸۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با پنج هزار و ۲۱۴ واحد رشد به ۳۰۱ هزار و ۳۶۰ واحد رسیدند.شاخص بازار اول ۱۰ هزار و ۸۸۷ واحد و شاخص بازار دوم ۷۰۲ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد نفت و گاز پتروشیمی تامین (کگل) با ۹۵۶ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۹۱۲ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۸۰۲ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۷۰۹ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۶۷۳ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با ۶۵۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۶۰۷ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۵۲۲ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۵۰۴ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۴۵۱ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۴۵۰ واحد، سایپا (خساپا ) با ۴۴۳ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۴۰۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

اما آیا رشد اندک شاخص نشانه بازگشت آرامش به بازار سرمایه است؟

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری خبرانلاین در خصوص وضعیت بورس گفت: امروز روز خوبی برای بازار سرمایه بود، بهترین حالت این است که شاخص آهسته حرکت کند، نکته مهم اینجاست که حجم معاملات بالاست. حتی دیروز هم با وجود منفی بودن شاخص ، شاخص هم وزن مثبت بود و این بدان معناست که حال بازار خوب است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته شاخص شرکت‌های شاخص ساز و بزرگ مثبت نبود، گفت: امروز همه شاخص‌ها مثبت شدند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر شیوه بازارگردانی واقعیت دارد؟ گفت: بازارگردانی کلا یک فعالیت سودآور است. ما شاهد بودیم که بازارگردان ۲ میلیون باید خرید و فروش می‌کرد. اما می‌بینید نزدیک به ۱۴ میلیون سهم از آن سهام معامله شده است. باز هم به خاطر الزام بورس می‌بینید بازارگردان عرضه یا تقاضای خود را وارد بازار می‌کنند.

وی تاکید کرد: بازارگردان قرار است از فریز شدن بازار جلوگیری کند، نه این که خودش التهاب بازار را بالا ببرد. یعنی بیشتر در عرضه و تقاضاها نقش داشته باشد. برای همین هم دارد روی حجم و نحوه عملکرد بازارگردان ها اصلاحاتی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه احساس من این است که بازار در حال حرکت به سمت بهبود است. چون تا انتهای این ماه سود و زیان ها می‌آید و این سود و زیان ها نشان دهنده این است که چون شرایط ۶ ماهه تورمی بوده و نرخ ارز بالا بوده اکثر شرکت‌ها، سودهای تورمی خوبی دارند.

وی گفت: برخی معتقدند نرخ ارز در حال کاهش است و شاخص از این وضعیت متاثر می‌شود در حالی که نرخ ارز کاهش پیدا نکرده است. پارسال این موقع شرکت ها با دلار ۱۲ هزار تومان معامله می‌کردند. ما در این مدت رشد بیش از ۱۰۰ درصد دلار را داشتیم ، در بهترین حالت نیز دلار زیر ۲۰ تومان نخواهد آمد.

وی با اشاره به بررسی پیوستن اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مطمئنا این اقدام، گام خوبی است. یعنی روند بازار را مثبت می‌کند و آن را تکان می‌دهد. بالاخره قرارگیری در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف یک ریسک‌های سیستماتیک است که با خروج از این وضعیت می‌توان به بهبود وضعیت امیدوار بود.

وی تاکید کرد به این ترتیب بالا بودن حجم معاملات، سیگنال قیمت دلار در آینده و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف سه گانه ای است که گواهی رشد بورس را در آینده می‌دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی