شورای نگهبان

مجلس با تعیین بازه زمانی ۱۵ روزه بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان پس از پایان مهلت ثبت نام داوطلبان موافقت کرد.

به گزارش ایران پژواک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با ماده 10 این طرح با 170 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این ماده؛ ماده (57) قانون به شرح ذیل اصلاح و تبصره آن ابقاء می‌شود: شورای نگهبان ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت ثبت نام به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نظر خود را صورت جلسه می نماید و یک نسخه از آن‌ را به وزارت کشور ارسال می‌کند. نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام و وزارت کشور نیز به اطلاع عموم می رساند.

براساس این گزارش در جریان بررسی ماده 9 طرح مذکور، با موافقت سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، این ماده مراعا ماند.

قاضی زاده در تشریح پیشنهاد مرعی ماندن این ماده گفت: باتوجه به حذف مواد 5 و 6 طرح مذکور و از آنجا که در ماده 9 از این مواد نام برده شده است،  ماده 9 مراعا می ماند.

در ماده مراعا مانده آمده است؛ ماده (56) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود: درصورت کشف و اثبات ارائه مدارک غیرواقعی یا جعلی موضوع اجزای «1»، «2»، «4»، «5»، «6» و «10» بند (ب) ماده (35) این قانون پس از ثبت‌نام و پیش از اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده، ثبت نام داوطلب کان لم یکن تلقی می شود و در صورتی که چنین موضوعی ناظر به نامزدهای تأیید صلاحیت شده کشف شود، صلاحیت وی مطابق ماده (58) قانون مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد. در صورتی که ارائه مدارک غیرواقعی و یا جعلی نامزد پس از برگزاری انتخابات و قبل از تنفیذ حکم وی ثابت شود، مراتب جهت اتخاذ تصمیم برای مقام رهبری ارسال می شود.

تبصره- هرگاه عمل داوطلب موضوع این ماده عنوان مجرمانه داشته باشد، مطابق قوانین و مقررات کیفری مورد پیگرد قرار می گیرد.

ارجاع ماده مربوط به دعوت شورای نگهبان از داوطلبان احتمالی ریاست جمهوری برای بررسی سوابق به کمیسیون امور داخلی

در نشست امروز همچنین، نمایندگان  با ارجاع ماده 11 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با 185 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده 11 آمده است؛ماده (59) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

اعضای شورای نگهبان از سه ماه پیش از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به تدریج از داوطلبانی که واجد شرایط ماده (35) این قانون می باشند و به نحوی داوطلبی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نموده اند، دعوت به عمل آورده تا سوابق داوطلبان و برنامه های آینده آنها را برای اداره امور کشور و احراز شرایط مندرج در اصول 115 و 121 قانون اساسی بررسی نمایند. داوطلبان باید ضمن ارائه مدرک مربوط به شرایط مندرج در ماده مذکور، پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی را تکمیل و تحویل شورای نگهبان نمایند.

تبصره 1-وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و سایر مراجع ذی صلاح مکلفند ظرف مهلت پانزده روز مدارک و سوابق مربوط به داوطلبان ریاست جمهوری را با درخواست اداره انتخابات شورا یا هریک از اعضای شورای نگهبان به صورت کامل تحویل نمایند. تخلف از اجرای حکم این ماده توسط هر یک از مقامات یا کارکنان دستگاه های ذکر شده مستوجب یکی از مجازات های تعزیری درجه 5 موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/2/11است.

تبصره 2- داوطلبان می‏توانند در هنگام ثبت نام تأییدیه احزاب ملی و یا جبهه های سیاسی موضوع قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی را در سامانه الکترونیکی انتخابات در هنگام ثبت نام بارگذاری و ضمیمه‏ ی اعلام داوطلبی خود نمایند و یا در مدت زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان به شورای نگهبان ارائه نمایند.

براساس این گزارش نمایندگان با 153 رأی موافق، 32 رأی مخالف و 23 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه با ماده 12 طرح اصلاح برخی از مواد قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند که بر اساس این مصوبه،  ماده 60 این قانون حذف می شود.

گفتنی است ماده 60 قانون انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

وزارت‌کشور موظف است پس از وصول نظریۀ شورای نگهبان اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی ظرف مدت دو روز به اطلاع مردم سراسر کشور برساند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی