بورس

شاخص کل در بازار بورس امروز چهار هزار ۵۱۸ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد رسید.

به گزارش ایران پژواک، در معاملات امروز بیش از ۱۰ میلیارد و ۴۶۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲۸ هزار و ۳۵۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۲۸۹ واحد کاهش به ۴۷۲ هزار و ۱۳۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۸۴۳ واحد افت به ۳۰۹ هزار و ۴۹ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول هفت هزار و ۴۴۳ واحد کاهش و شاخص بازار دوم پنج هزار و ۴۵۸ واحد افزایش داشت.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۵۶۸ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۷۷۸ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۷۳۷ واحد، فولاد خراسان (فخاس) با ۴۶۶ واحد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۳۲۹ واحد، باما (کاما) با ۳۰۹ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۸۸ واحد، پارس خودرو (خپارس) با ۲۳۴ واحد و سایر اشخاص بورس انرژی ( انرژی ۳) با ۲۱۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

برپایه این گزارش امروز نماد بانک پارسیان (وپارس) با ۶۲۸ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۶۰۶ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۵۱۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴۸۳ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۴۸۲ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۴۰۰ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۴۰۰ واحد و سایپا (خساپا) هم با ۳۹۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ایران خودرو (خودرو)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، سایپا (خساپا) و سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۵۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۵ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.شاخص فرابورس نیز بیش از ۶۳ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۱۰ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار سه میلیارد و ۶۲۸ هزار برگه سهم به ارزش ۷۰ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

بورس به کدام سمت می‌رود؟

قاسم صادقی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت حاکم بر بورس گفت: تقریبا دو هفته‌ای است که پول و نقدینگی از سهم‌های بزرگ به سهم‌های کوچک منتقل شده است. خیلی از سهم‌های کوچکی که قبلا صف فروش بودند و به تازگی شروع به رشد کرده بودند و تزریق نقدینگی به آن‌ها آغاز شد.

وی گفت: از حیث دیگر مقاومت‌های کوتاه مدت خیلی از سهم‌های شاخص‌ساز و بزرگ فعال شد و قیمت نتوانست از آن‌ها بالاتر رود. یک دلیل عمده آن هم می‌تواند بحث نوسان‌گیرهای بزرگ بازار باشد.

صادقی در توضیح این مطلب افزود: در این روزها نوسان گیری در این سهم‌ها محسوس است و با نوسان گیری نمی‌گذارند بازار روند صعودی خود را طی کند و نتیجتا درجا زدن نصیب بازار خواهد شد و شاخص‌سازها دچار اصلاح می‌شوند.

وی تاکید کرد: محدوده حمایتی شاخص تغییر کرده و عقب‌نشینی تا محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد می‌تواند ادامه پیدا کند. یعنی فردا ممکن است شاخص، با منفی خوردن به این حمایت برسد.

وی در جواب این سئوال که فردا بورس به چه سمتی می‌رود؟گفت: فردا احتمالا بورس در اوایل وقت متعادل یا به صورت منفی کوچک باشد یا به سمت صفر متمایل و کم کم با رسیدن حمایت روند برگردد و رنج مثبت را در بازار ببینیم.

صادقی در خصوص تداوم عملکرد منفی بازارگردان‌ها گفت: این بستگی به اصلاح قوانین دارد. همان‌طور که در مجلس بعضی از نمایندگان مطرح کردند، قضیه بازارگردان‌ها موجب اخلال شده چرا که بازارگردان‌ها به جای این که وظیفه‌شان را انجام دهند،دست به  نوسان‌گیری می‌زنند. از این رو  اگر این رویه ادامه پیدا بکند و نظارت خاصی روی بازارگردان‌ها نشود امید خاصی نداریم که بازارگردان‌ها بتوانند بهتعادل نسبی باار کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه بورس همچنان جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، گفت: اگر حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها کارشان را درست انجام بدهند و قوانین‌شان اصلاح شود، بازار به ثبات خواهد رسید و اعتماد مردم دوباره جلب خواهد شد.به این ترتیب این سه عامل در کنار هم می‌توانند شاخص را مثبت کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی