دکتر لادن گیاهی

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی با حضور در برنامه مادر، کودک، تندرستی در مورد تغذیه تکمیلی کودک توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش ایران پژواک، در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید:

♦با شروع تغذیه تکمیلی رشد کودک افت پیدا می کند؛ انتظار ها و باور هایی که یک مادر از رفتارهای تکاملی کودک در تغذیه کودک دارد مهم است.

♦بین ۴ تا ۶ ماهگی کودک،  بهترین زمان برای استفاده از تغذیه غیر از شیر مادر است.

♦قبل از شروع وعده غذایی باید کودک آماده خوردن غذا باشد؛ اگر کودک با دیدن قاشق به خوردن عکس العمل نشان دهد و یا با نزدیک شدن قاشق قادر است دهان خود را دور قاشق جمع کند یعنی آماده استفاده از تغذیه ای غیر از شیر مادر است.

♦مادران باید بدانند در معرفی غذاهای جدید به کودک خود عجله نداشته باشند؛ آرد برنج بهترین مواد برای اولین وعده غذایی بعد از شیر مادر است زیرا؛ امکان آلرژی و حساسیت پایینی دارد، این ماده غذایی را می توان در چند وعده با آب و سپس با شیره بادام و بعد آن می توان از پوره سیب زمینی و سبزی  در وعده ها استفاده کرد.

♦در وعده های اولیه ممکن است کودک غذا ها را نخورد و این نشان دهنده بی میل بودن نیست و تنها کودک در حال یادگیری خوردن غذاهایی غیر از شیر مادر است.

♦بهتر است برای استفاده تغذیه کودکان از سبزیجات بخار پز شده استفاده کرد؛ این کار برای جذب ویتامین ها موثر است.

♦هر چه تنوع غذایی در تغذیه تکمیلی کودک بیشتر باشد احتمال بد قلقی کودک در خوردن خوراکی ها کمتر می شود.

♦تا پایان یکسالگی کودک باید اول از شیر مادر و بعد از وعده های غذایی تغذیه کند.

♦از خوراندن غذای سفره به کودکان خودداری کنید زیرا این خوراکی ها دارای نمک هستند و باعث می شود کودک بعد از آن تمایلی به تغذیه شیر مادر نداشته باشد، دستگاه گوارش کودکان هنوز آمادگی دریافت غذاهای سفره را ندارد و باعث به وجود آمدن حساسیت و آلرژی می شود.

♦با شروع زود هنگام مواد غذایی زمینه بیماری های دیابت و چاقی در کودکان فراهم می شود بنابراین شروع قبل از ۴ ماهگی و تغذیه غذاهای مختلف به کودک توصیه نمی شود.

♦خوردن قند و شکر تا دو سالگی به هیچ عنوان برای کودک مناسب نیست و مادران باید از خوراندن آب قند به فرزندان خودداری کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی