ماریا زاخارووا

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که تمام فعالیت های هسته ای ایران تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می گیرد و غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران پیمان ان.پی.تی را نقض نمی کند.

به گزارش ایران پژواک، زاخارووا روز سه شنبه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، خاطرنشان کرد: ما با دقت وضعیت در رابطه با اقدامات طرف ایرانی در سایت هسته ای فردو برای ازسرگیری غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را پیگیری می کنیم.  

وی با بیان اینکه همه اطلاعات تایید شده در این زمینه از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی بدست می آید، اظهار داشت: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اقدامات تهران که از پیش آژانس را در مورد برنامه های مربوطه مطلع کرده و با شفافیت عمل می کند و همه تشریفات پیش بینی شده در موافقت نامه پادمان های آژانس را اجرا می کند، نظارت می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: این مساله هیچ ارتباطی با رعایت تعهدات ایران در برجام و پیمان عدم انتشار سلاح هسته ای (ان.پی.تی) ندارد. از این نظر هیچ ایرادی به طرف ایرانی وجود ندارد.

زاخارووا خاطرنشان کرد: همه مواد غنی شده تا سطح ۲۰ درصد تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. آژانس هیچ شواهدی از تبدیل آن برای بکارگیری برای اهداف اعلام نشده که متناقض پیمان ان.پی باشد، ثبت و گزارش نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در سالهای اخیر جامعه جهانی بطور کامل به این واقعیت پی برد که دلیل اولیه این گونه موارد انحراف از توافق ها، نقض مکرر و منظم تعهدات بین المللی ازسوی آمریکا است که به رغم ماده ۲۵ منشور سازمان ملل قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا نمی کند و بطور هدفمندانه موانع برای اجرای آن ازسوی سایر کشورها ایجاد می کند.

وی ادامه داد: بار دیگر یادآوری می کنیم که طرح پیش بینی شده در برجام برای تغییر کاربری سایت هسته ای فردو برای تولید ایزوتوپ های ثابت (پزشکی) از مدتها پیش در زیر تحریم های آمریکا قرار دارد که اقدامی کاملا غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود تصریح کرد: اظهارات مکرر سران ایران که به آمادگی برای بازگشت به اجرای کامل مفاد برجام باتوجه به موازنه دقیق منافع که توافق های در چارچوب برجام در سال ۲۰۱۵ بر آن استوار شده بود را تحسین می کنیم.

 وی افزود: اما واقعیت به این گونه است که در زمان حاضر نیاز به تلاش های بیشتر و صرف هزینه های اضافی برای تبدیل سایت فردو به وضعیت مطابق با برجام وجود دارد. این امر اهمیت اصولی برای ادامه فعالیت ها برای تغییر کاربری این سایت دارد که بخش جدایی ناپذیر معامله هسته ای است.

زاخارووا خاطرنشان کرد: در جریان نشست وزیران برجام در روز ۲۱ ماه دسامبر، طرف روسی تصریح کرد که نسخه برای عادی سازی وضعیت پیرامون برجام در این توافق نهفته است. این شامل اجرای توافق های در برجام توسط همه کشورهایی می شود که آن را تنظیم و امضا کردند.

وی یادآوری کرد: در بیانیه مشترک نشست وزیران برجام مراحل برای حرکت رو به جلو ترسیم شده بود. همه کشورهای شرکت کننده در برجام، ازجمله جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت اقدامات فشرده در مورد چالش های موجود فرا روی برجام و درخواست از آمریکا برای انصراف فوری از سیاست های مخرب و اجرای تعهدات خود در قطعنامه ۲۲۳۱ بدون هر گونه پیش شرط تاکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: زمانی که این امر تحقق بیابد تهران باید آماده باشد تا بطور متقابل پاسخ دهد. بر این باوریم که همه نیرو و توان خود را باید برای تحقق آن بکار گیریم و اقدامات جمعی خود را  برای برطرف کردن مسائل و جلوگیری از بروز مشکلات جدید متمرکز کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی