عکس

جلسه بررسی آرای الکترال در پی هجوم معترضان به حال تعلیق در آمد و گزارشات حاکی از تیراندازی در داخل ساختمان کنگره حکایت دارد.

به گزارش ایران پژواک، ماجرا از آنجا شروع شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با حضور در گردهمایی اعتراضی حامیانش در واشنگتن دی.سی گفت: ما هرگز به شکست اذعان نخواهیم کرد. ترامپ با قدردانی از یکی از وکلایش که شکایت‌های انتخاباتی او را در دادگاه‌ها پیگیری می‌کرد، گفت: واقعا مایه تاسف است که چنین بلایی بر سر قانون اساسی ما آمده است. امیدوارم مایک پنس کار درست را انجام دهد چون اگر مایک پنس کار درست را انجام دهد، ما انتخابات را برنده می‌شویم.

ترامپ گفت: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. ما هرگز به شکست اذعان نخواهیم کرد. صدها هزار تن از مردم امروز در اینجا جمع شده‌اند. ما جلوی این دزدی را خواهیم گرفت.

پس از سخنرانی ترامپ نوبت به برگزاری جلسه کنگره برای بررسی آرای الکترال رسید که در آن مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا درخواست دونالد ترامپ برای رد تایید آرای الکترال کالج نپذیرفت و گفت که نمی تواند این کار را انجام دهد. وی در بیانیه ای اعلام کرد که که قدرت رد آرای الکترال کالج را ندارد. 

دونالد ترامپ رئییس جمهوری آمریکا در توئیتی به معاون اول خود حمله کرد و نوشت : پنس شهامت لازم برای انجام دادن کارهایی که جهت محافظت از کشور و قانون اساسی بود را نداشت.

در حین برگزاری جلسه بود که هواداران ترامپ با موفقیت صف پلیس را در شرق ساختمان کنگره شکسته و به در آهنی رسیده‌اند و سپس به بالکن کنگره نیز راه یافتند. معترضین همچنین به دفتر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان یورش برده‌اند.

در پی این اغتشاشات نیروهای امنیتی مایک پنس را از ساختمان خارج کردند و سپس اعلام شد که جلسه بررسی آرای الکترال تعلیق شده است.

ترامپ در پی این اعتراضات، حامیان خود را به آرامش دعوت کرد و گفت: لطفا از پلیس کاپیتال هیل و نیروهای انتظامی ما حمایت کنید. آنها واقعاً در کنار کشور ما هستند. آرام‌تر باشید!

اما دعوت ترامپ کار ساز نبود و حامیان ترامپ بعد از درگیر شدن با نیروهای پلیس توانستد تا پله های ساختمان کنگره پیش روی کنند. در همین حال  یکی از معترضین وارد صحن شد و فریادزنان می گفت: ترامپ پیروز شده است. معترضان پرچم آمریکا را از بالای کنگره به پایین کشیدند. معترضین با داربست به طبقه دوم رفته و شیشه‌های دفتر مک کانل رهبر اکثریت سنا را کوبیدند.

بعد از ورود حامیان رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره در واشنگتن، نیروهای امنیتی به یک زن شلیک کرده و او را از پای درآوردند.

شهردار واشنگتن در پی این حوادث اعلام کرد: مقررات منع آمد و شد از ساعت ۶ بعدازظهر امروز تا ۶ صبح پنج شنبه در پایتخت آمریکا اجرا می شود. 

رئیس پارلمان اروپا در واکنش به اتفاقات آمریکا گفت: تصاویری که از کنگره آمریکا دیده می‌شود، به شدت نگران‌کننده است.

مایک پنس معاون ترامپ گفت: معترضانی که دست به خشونت زده باشند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. سناتور لیندسی گراهام نیز گفت که معترضان باید فورا ساختمان کنگره را ترک کنند.

 در همین حال گفته می شود که تیم ویژه اف بی آی نیز به ساختمان کنگره می‌رود.

بر اساس گزارشات 60 زخمی در خشونت‌های کنگره راهی بیمارستان شدند. گارد ملی در راه است و از ساعتی دیگر مقررات منع آمد و شد در دی سی شروع خواهد شد.

رالف نورثام دموکرات، فرماندار ویرجینیا، به درخواست نانسی پلوسی پاسخ داده و گارد ملی را طبق قانون با مدیریت خود به سوی کنگره ارسال کرد. ظاهرا ترامپ اجازه استقرار گارد ملی را قبلا نداده بود و ممکن است این موضوع بعد از استقرار بایدن، باعث کشیده شدن ترامپ به دادگاه شود.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت:  یک بمب در مقر اصلی مجمع ملی جمهوری‌خواهان در واشنگتن دی‌سی کشف، و با موفقیت خنثی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی