برت مک گورک

جو بایدن "برت مک گورک" را به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا منصوب کرد.

به گزارش ایران پژواک، پایگاه خبری عرب نیوز هم در گزارشی به بازگشت مک گورک به صحنۀ بحران سوریه و نگرانی حکومت ترکیه از این بازگشت پرداخت.

به نوشتۀ عرب نیوز، این انتصاب حاوی پیام خوشایندی برای ترکیه نیست و می تواند سرچشمۀ اختلافات بیشتری میان واشنگتن و آنکارا باشد.

مک گورک به عنوان نمایندۀ آمریکا در نبرد با داعش روابط نزدیکی با کردها و فرماندهان نظامی کرد داشت و استعفای وی در اعتراض به چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای حمله به مناطق تحت کنترل کردها در گری سپی و سرکانی بود.

رهبران ترکیه مک گورک را مغز متفکر و عامل مسلح کردن گروه کرد یگان های مدافع خلق (YPG) توسط آمریکا می دانند؛ گروهی که ترکیه سال ها است آن را شاخۀ حزب کارگران کردستان (PKK) و تروریستی معرفی کرده، اما آمریکا بارها تأکید کرده است که این گروه قابل اعتمادترین و مؤثرترین متحد ائتلاف بین المللی در نبرد با داعش بوده است.

علاوه بر این، مک گروک به شدت با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه و علیه YPG مخالف بود و از ترکیه انتقاد می کرد که هنگام عبور ستیزه جویان خارجی داعش به سوریه مرزهایش را کنترل نمی کرد.

بر اساس شواهد، با توجه به تجربۀ مک گورک و محبوبیت وی در حزب دموکرات و حلقه های نزدیک به اوباما و بایدن، بازگشت وی به صحنۀ سوریه بسیار محتمل است و همین امر بر نگرانی ترکیه افزوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی