بورس

عضو سابق شورای عالی بورس گفت: سود و زیان، طبیعت بورس است اما گروهی که در زمان روند صعودی شاخص و قیمت‌ها وارد بازار شدند، در افت شاخص زیان فاحشی دیدند و این باعث شد تا بسیاری از این افراد با زیان‌های سنگین از این بازار خارج شوند.

به گزارش ایران پژواک به نقل از فرابورس ایران، مصطفی حقیقی مهمانداری با اشاره به روند فرسایشی این روزهای بازار افزود: تعداد زیادی از سهامداران جدید بازار سرمایه با عرضه‌های اولیه وارد بازار شدند، اما در این بازار می‌مانند، شرایط اخیر بازار بهتر از چند ماه گذشته و اواخر تابستان است.

وی با اشاره به اینکه استقبال مردم و ورود نقدینگی قابل توجه، باعث رشد هیجانی شاخص کل و قیمت سهام در ماه‌های ابتدایی سال شد، گفت: بسیاری از افراد در آن دوران خانه، خودرو، طلا و بسیاری از دارایی‌های خود را برای ورود به بازار فروختند که برای این گروه‌ها گرفتاری‌هایی ایجاد شد و بسیاری از این افراد دچار زیان شدند.

حقیقی مهمانداری افزود: وقایع یاد شده به دلیل رفتار اشتباه گروه‌های تازه وارد بود، زیرا ذات و ماهیت بازار سرمایه، سود و زیان است، سودهای اولیه و ابتدای سال به مذاق این افراد شیرین بود، اما تحمل زیان را نداشتند و در بدترین شرایط از بازار خارج شدند.

وی خاطرنشان کرد: این گروه هیجان‌زده و بی‌تجربه سهام خود را در بالاترین قیمت خرید کردند و در پایین‌ترین قیمت فروختند که به دلیل بی‌تجربگی و ناآگاهی این افراد بود. اصل فعالیت در بورس این است که در صف فروش و پایین‌ترین قیمت بخرید و در صف خرید و بالاترین قیمت بفروشید.

به گفته حقیقی مهمانداری، هنوز هم باقی مانده این گروه در بازار با ریزش بازار بی‌دلیل اقدام به فروش‌های بی‌منطق و به دور از تحلیل می‌کنند و این رفتار در یک ماه و نیم گذشته همچنان تکرار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هنوز بازار سرمایه مطلوبیت بالایی دارد، گفت: آذرماه فروش برخی صنایع و سهام سه برابر بیشتر از مشابه سال گذشته بود، در شرایط امروز صنعت پتروشیمی گروه بسیار ارزنده‌ای است، صنعت فولاد شرایط بسیار خوبی دارد، در این بازار و با وجود چنین صنایع، چرا باید شاخص ریزش داشته باشد، به جرات مهمترین عامل آن عملکرد نسنجیده مشتری‌های جدید در بازار سرمایه است.

وی به افراد تازه‌ وارد پیشنهاد داد: چنانچه اطلاعات کافی ندارند به سبدگردان‌ها و صندوق‌ها مراجعه کنند، زیرا در این تشکیلات کارشناسان با تحلیل و بررسی بهترین سهام را خریداری و در زمان ریزش بازار هم افت کمتری دارند.

حقیقی مهمانداری با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک بازار  تخصصی است، گفت: روزانه ابزارهای جدید وارد این بازار شده و تخصصی‌تر می‌شود، در این شرایط باید همگام با بازار سرمایه اطلاعات خود را باید افزایش داد، یا بوسیله تشکیلات تخصصی مانند صندوق‌ها و سبدها وارد بازار شویم تا ریسک‌های خود را پوشش دهیم.

عضو سابق شورای عالی بورس در زمینه قیمت‌گذاری دستوری فولاد از سوی وزیر صنعت و حواشی پیرامون این موضوع گفت: هفته گذشته این نامه از سوی وزیر صنعت منتشر شد، اما واکنش درست بورس کالا این بود که براین امرتمکین نکرد، ذات بورس بر معاملات آزاد و براساس عرضه و تقاضاست و چنانچه این دخالت‌ها اجرایی شود، ماهیت بازار سرمایه زیر سوال می رود.

وی تاکید کرد: بازاری که قیمت‌گذاری دستوری داشته باشد، امکان رقابت ندارد و بازاری که رقابت در آن نباشد، بورس نیست، رقابت در نهایت به نفع صنایع و تولیدکنندگان است. وقتی قیمت‌ها ثابت شود گروهی منتفع و گروهی متضرر می‌شوند، الان هم همه مراجع ذیربط به این تصمیم اعتراض کرده‌اند.

حقیقی مهمانداری ضمن تاکید بر اینکه باید بر بازار سرمایه نظارت باشد تا خطایی شکل نگیرد، گفت: چنین تصمیم‌هایی مشکلاتی برای صنایع ایجاد می‌کند. ذات بورس بر رقابت و معاملات شفاف است که چنانچه این ویژگی‌ها را از بورس بگیرند، دیگر مردم به این بازار اعتماد نمی‌کنند.

 شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) ۲۴ هزار و ۸۰۷ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۸۵ هزار واحد رسید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی