عبدالناصر همتی

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امکان تحقق رشد اقتصادی بدون حمایت بانک ها از تولید وجود نداشت، گفت: توقف رشد پول و کاهش رشد دوازده ماهه آن در آذرماه نسبت به آبان، نشانه مهمی از کاهش انتظارات تورمی است و این نکته سیگنال مثبتی به بازارها تلقی می‌شود که آرامش بازارها را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایران پژواک به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در جلسه دوره ای با مدیران عامل بانک ها ضمن ابراز امیدواری درباره بهبودی شرایط اقتصادی کشور گفت: باتوجه به تحولات بین المللی بی شک شرایط ما بهبود خواهد یافت، زیرا در این مدت دشمن فشار بسیاری را بر مردم ما وارد کرد و البته مقاومت مردم جواب داده است و از شرایط سخت عبور کرده ایم.

وی  با اشاره به انتشار گزارش متغیرهای پولی، عنوان کرد: خوشبختانه سیالیت پول و رشد آن صفر شده است و این امر به معنای توقف رشد پول است، رشد پول به معنای حجم سپرده دیداری و اسکناس ومسکوک است که رشد آن متوقف شده است و البته این امر نویددهنده کنترل انتظارات تورمی است.

همتی یادآور شد: توقف رشد «پول» و کاهش  رشد دوازده ماهه آن در آذر ماه نسبت به آبان، نشانه مهمی از کاهش انتظارات تورمی است و این نکته سیگنال مثبتی به بازارها تلقی می‌شود و آرامش بازارها به تبع این امر محقق‌ خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد:  آمارها حاکی از رشد ۱۵.۵ درصدی پایه پولی در ۹ماهه سال جاری و توقف رشد «پول» در آذر ماه و کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر در آذرماه نسبت به آبان ماه بوده است و البته دلیل کاهش این امر ناشی از عواملی مانند مقاومت بانک مرکزی، همکاری بانک ها و انتشار اوراق است.

وی با اشاره به اهمیت استقلال بانک مرکزی در کنترل تورم گفت: در صورتی که بانک مرکزی مستقل و براساس نظرات کارشناسی خود تصمیم بگیرد، کنترل تورم آسان خواهد شد و با تحقق این امر در طولانی مدت شاهد رسیدن به هدف تورمی خواهیم بود.

همتی درباره کنترل ترازنامه بانکها از ابتدای دی ماه سال جاری گفت: همانطور که پیش از این نیز عنوان شد، بانک مرکزی ترازنامه بانکها را به صورت سه ماهه کنترل می کند و ضروری است شبکه بانکی درخصوص رشد ترازنامه های خود کنترل لازم را داشته باشد.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، این بانک برای بانک ها که نسبت به کنترل ترازنامه‌های خود اهتمام لازم را نداشتند، باتوجه به مجوزهای شورای پول و اعتبار اقدامات تنبیهی را لحاظ می کند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دی ماه ترازنامه های بانک های تجاری باید ماهانه دو درصد و بانکهای تخصصی ماهانه ۲.۵ درصد رشد کند.  

همتی درخصوص کنترل نقدینگی گفت: کنترل نقدینگی برای بانک مرکزی بسیار مهم است و البته از نظام بانکی می‌خواهم که نسبت به این امر اهتمام لازم را داشته و برای تحقق این مهم، بر رشد ترازنامه خود کنترل داشته باشند.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به برخی انتقادات درباره عملکرد بانک ها تأکید کرد: طی هشت ماه اول سال جاری بانک ها بیش از هزارهزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کردند که ۳۰ درصد آن متعلق به بخش صنعت است، در مجموع ۶۰ درصد سرمایه در گردش بوده و این امر به معنای آن است که نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از ابتدای سال بابت سرمایه گردش اعطا شده است و این موارد به بخش های مختلف اقتصادی همچون صنعت، کشاورزی و بازرگانی تعلق گرفته است.

وی اظهار داشت: شبکه بانکی تلاش خود را برای حمایت از تولید به کار گرفته است، به طور قطع جهش تولید بدون همکاری و تسهیلات دهی بانک ها محقق نمی شود و در این زمینه ضروری است مدیران عامل بانک ها دستاوردها و عملکرد خود در حمایت از تولید را از طریق رسانه ها به اطلاع هم وطنان برسانند.

 همتی با اشاره به صحبت های حجت الاسلام والمسلمین  رئیسی، رئیس قوه قضاییه، مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد: امیدواریم بانک ها در امور اقتصادی کشور همچنان از تولید حمایت کنند، به طور حتم رشد اقتصادی و جهش تولید بدون حمایت های شبکه بانکی از تولید محقق نمی شود. در این مسیر ضروری است نظام بانکی براساس بخشنامه های بانک مرکزی نسبت به نرخ سود پایبندی لازم را داشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: برخی نرخ های سود نرخ مبادله ای است و مبنای آن مشخص و براساس اعلام بانک مرکزی است اما برخی نرخ های سود مربوط به عقود مشارکتی و علی الحساب است و براساس محساباتی که در قرارداد وجود دارد، نرخ سود اخذ می شود، بانک مرکزی نیز در این زمینه نظارت لازم را به عمل می آورد و در این زمینه حقوق تولیدکنندگان را نیز مدنظر دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی