• ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
  • کد خبر: 19500
بورس

داود سوری، اقتصاددان می‌گوید اگرچه بورس امسال تجربه خوبی برای دولت بود اما برای مردم چنین نبود و دلیلی ندارد که مردم سال بعد به بورس اعتماد کنند و درگیر ریسک‌هایی شوند که دولت به این بازار تحمیل می‌کند. اما آیا چنین است؟

به گزارش ایران پژواک، آنگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرده دولت امسال ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از طریق بورس تامین مالی کرده است. چنین درآمدی دولت را به صرافت انداخته که سال ۱۴۰۰ هم روی بورس حساب ویژه باز کند. اما آیا این درآمد سال آینده هم تکرار می‌شود و مردم دوباره به بورس اعتماد می‌کنند؟

آنگونه که آمارها می‌گوید تعداد کدهای بورسی به ۵۰ میلیون کد رسید. تا مرداد ماه حداقل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم وارد شد؛ روزانه حدود ۱٫۵هزار میلیارد تومان.

سال آینده هم دولت روی بورس حساب ویژه باز کرده است و آنگونه که در لایحه بودجه آمده دولت می‌خواهد ۹۵ هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری شرکت‌های دولتی کسب کند. ایده‌ای که داود سوری، اقتصاددان آن را ناممکن می‌داند.

آیا مردم به دولت و بورس اعتماد می‌کنند؟

سوری در گفتگو با تجارت‌نیوز در این خصوص گفت: بورس امسال تجربه خوبی برای دولت بود اما تجربه خوبی برای مردم نبود. دولت عملکرد و سابقه خوبی از خود در بورس بر جای نگذاشت و دلیلی ندارد که مردم سال بعد به دولت مجددا اعتماد کنند.

به گفته سوری در یک معامله هر دو طرف باید نفع ببرند. نمی‌شود همیشه یک طرف نفع ببرد. امسال دولت از بورس نفع برد اما مردم نفعی نبردند. پس دلیلی ندارد که سال آینده هم این بازی تکرار شود و دولت سال آینده همین درآمد را از بورس داشته باشد.

وی به ارزش ETF های دولتی اشاره کرد و گفت: مردم ETF های دولتی را با قیمت بالا خریدند و حالا ارزش آن بسیار کم شده است.

اما تنها ماجرای افت ارزش ETF های دولتی نیست. مساله دخالت دولت در بورس و قیمت‌گذاری دستوری در بورس عامل دیگری است که باعث زیان سهامداران شد.

این اقتصاددان به مساله قیمت‌گذاری فولاد اشاره کرد و گفت: دولت در یک فرایند غیرقانونی و بدون هیچ توجیه عملی در بورس کالا دخالت کرده و برای فولاد قیمت تعیین کرده است. اینها همه سبب می‌شود که مردم نخواهند سال آینده وارد بورس شوند و خودشان را درگیر ریسک‌هایی کنند که دولت به این بازار تحمیل می‌کند.

به گفته سوری بورس هنگامی می‌تواند برای دولت محل کسب درآمد باشد که مردم هم از بورس سود ببرند. امسال سال نفع یک طرفه بود. ما رفتار باثباتی را از دولت ندیدیم. بلکه بیشتر شاهد نوعی رفتار سودجویانه بود که از چشم مردم دور نماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی