• ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
  • کد خبر: 19518
بورس

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری بازار سرمایه به ابتدای کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عقبگرد داشت و این موضوع دوباره موجی از انتقاد و یاس سهامداران را به دنبال داشت. بورس حالا از اواسط مرداد امسال مدام با دست‌انداز مواجه شده است و بسیاری از سرمایه‌های حقیقی از بازار خارج شده‌ است.

به گزارش ایران پژواک، با وجود ریزش شاخص بورس تا ابتدای کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بسیاری از سهامداران کهنه‌کار که ماهیت بازار را به سودآوری بلند مدت می‌شناسند رفتار سهامداران خارج شده از بورس را غیرحرفه‌ای و مشابه رفتار دلالانی می‌دانند که به دنبال گرفتن سودهای یک‌شبه هستند.

از آن سمت کارشناسان اقتصاد و بازار سرمایه هم مواضع مختلفی نسبت به رفتار بورس دارند. بخشی از این کارشناسان اعتقاد دارند در شرایطی که رشد اقتصاد ایران منفی بوده، جهش ارزش سهام شرکت‌های بورسی غیرعادی است و این رفتار شاخص بورس را مشابه رفتار بورس ونزوئلا می‌دانند.

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصاد در کانال تلگرامی خود نمایی از وضعیت بازارهای مالی ایران در دوره زمانی سه ساله ترسیم کرده و نوشته است از آذر ۹۶ تا آذر ۹۹ ارزش جاری بازار سرمایه ۱۳۵۰ درصد رشد کرده است. در همین حال بهای دلار در بازار آزاد ۵۰۰ درصد، قیمت مسکن تهران ۴۴۰ درصد و حجم نقدینگی ۱۰۰ درصد رشد داشته است. با این حساب ارزش جاری بورس چند برابر دلار و مسکن و حتی نقدینگی رشد داشته است.

بخشی دیگر از کارشناسان بورس هم رفتار فعلی بازار سرمایه را بازگشت تعادل به بازار می‌دانند و معتقدند که زیان اصلی شامل حال تازه‌واردهای بورس شده است و آنها برای جبران این زیان باید صبور باشند. آنها اعتقاد دارند که بازار سرمایه در ادامه دیگر آن جهش‌های بلند را تجربه نمی‌کند و در بلند مدت می‌تواند سود معقول‌تری نسبت به بازار طلا و دلار و مسکن نصیب سرمایه‌گذاران کند.

چشم انداز برخی سهامداران نسبت به آینده بورس را در ادامه می‌خوانید:

«سرمایمون رفت. مثلا تو کف خریدیم. نابود شدیم. کفی نداره. مطمئن باشید مثبت بشه برسیم به پولمون برای همیشه این قمار خونه رو ترک میکنیم. کجای دنیا سهام سس و چیپس از سهام های بنیادی با ارزش تر هستن»

«ماکه ازمرداد تومنفی هستیم کی مثبت شده ماندیدیم ۷۵ درصد ضرر. امتیازش واسه حقوقیاس نه مردم عادی»

«چیزی که از دست رفت کانال ۱۲۰۰ و ۳۰۰ نبود. روح و روان ما بدبختا بود که نابود شد و از دست رفت. ما دیگه به بورس امیدی نداریم»

«نزول شاخص بورس به زیر یک میلیون واحد قطعی به نظر می رسد دلار و طلا هم پایین خواهند آمد … فعلا نقد بودن بهترین حالت است»

«هفته آینده آخرین فرصت برای موندن در بورسه اگر شاخص کل بازم منفی باشه مطمئن باشید شاخص کل تا زیر یک میلیون سقوط میکنه ولی اگر مثبت بشه تا آخر سال میتونه به سقف قبلی ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ برگرده پس این هفته رو با صبوری دنبال کنید.»

«بهانه این هفته برای افت شاخص. ارزان شدن دلار می باشد»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی