واکسن کرونا

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که واکسن کرونای شرکت داروسازی «فایزر» و «بایون تک» واکنش آنتی‌بادی کاهش یافته‌ای در برابر گونه انگلیسی ویروس کرونا در میان افراد ۶۴ و ۸۵ ساله دارد.

به گزارش ایران پژواک از نیوز مدیکال، محققان انگلیسی در این مطالعه، کارایی واکسن کرونای شرکت فایزر - بایون تک، را بر روی گونه جدید این ویروس در انگلیس که با نام B.۱.۱.۷ شناخته می شود، بررسی کردند. 

این گونه جدید ویروس کرونا (B.۱.۱.۷) که نسبت به گونه های قبلی ویروس SARS-CoV-۲، پتانسیل سرایت پذیری بیشتری دارد، ابتدا در انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل کشف شد و اکنون در ۵۰ کشور جهان شناسایی شده است.

کشف ویروس B.۱.۱.۷، نگرانی هایی را در مورد اثربخشی واکسن هایی که در حال حاضر برای کنترل همه گیری SARS-CoV-۲ عرضه می شوند، بوجود آورده است. 

اکنون محققان دانشگاه کمبریج سه هفته بعد از تزریق اولین دوز واکسن شرکت فایزر-بایون تک به نام  BNT۱۶۲b، به شواهدی دست یافته اند که نشان از کاهش واکنش آنتی بادی در برابر جهش B.۱.۱.۷ در افراد (۶۴ و ۸۵ ساله) دارد. 

با این حال محققان اظهار می دارند که بروز این واکنش ها انتظار می رفت و این واکسن ها هنوز فعالیت خوبی دارند و واکسیناسیون هنوز یک اولویت است. 

این محققان افزودند برای اثبات اثر این مشاهدات بر کارایی واقعی این واکسن به مطالعات بیشتری نیاز است.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است. این واکسن که BNT۱۶۲b نام دارد از نوع mRNA بوده و با استفاده از تجربیات پیشین شرکت بایون تک در تولید واکسن برای سرطان ساخته شده است.

سازمان جهانی بهداشت اواخر ماه دسامبر (دی) مجوز تزریق واکسن شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بایون‌تک را صادر کرد و انگلیس اولین کشوری بود که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.

مشروح این مطالعه در نشریه medRxiv منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی