• ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
  • کد خبر: 19690
بورس

طبق قانون بانکداری، بانک‌ها موظفند فقط به فعالیت‌های بانکی بپردازند و خدمات بانکی ارائه دهند و نباید به حوزه‌ای دیگر وارد شوند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که بانک‌ها وارد فعالیت‌های تجاری شده‌اند. اما آیا بانک‌ها به بازار سرمایه هم وارد شده و باعث بر هم خوردن این بازار شده‌اند؟

به گزارش ایران پژواک، بانک‌ها در ایران مدت‌هاست که وارد بازارهای دیگر شده‌اند. از بازار سکه و ارز گرفته تا بورس و بازار مسکن. فعالیت‌هایی که به افزایش تورم و دامن زدن به افزایش قیمت در بازارهای دیگر منجر می‌شود.

اما در چند ماه اخیر یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک‌ها ورود و تاثیرگذاری بر بازار سرمایه بود. این مساله چگونه رخ داد؟ به نظر می‌رسد که بانک‌ها به چند روش بر بورس اثر گذاشته‌اند.

اولین تاثیر از طریق تغییر نرخ سود بانکی بود. نرخ سود بانکی عامل تاثیرگذاری در انباشت سرمایه در بانک‌ها یا سرازیر شدن این سرمایه به سمت بازار سهام است. بانک مرکزی در چند ماه اول سال، برای حمایت از عرضه‌های دولت در بازار سهام، نرخ سود بانکی را کاهش داد اما گویا با داغ شدن تنور بورس و تامین بخشی از نیاز دولت، نرخ سود به خصوص نرخ سود بین بانکی کمی افزایش یافت.

عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به فعالیت بانک‌ها در بازار سرمایه گفت: بانک‌ها نمایندگان بازار پول هستند و اینکه نهادی از بازار پول خدمات و فعالیت بازار سرمایه را در خدمت خود بگیرد، در بازار پول غیرقانونی است. چون هم بانک‌ها عملا فعالیت اصلی خود را درست انجام نمی‌دهد و هم بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

حقانی‌نسب در رابطه با تخلف بانک‌ها و تاثیر آن بر بازار سهام گفت: بخشی از رشد شارپی و ریزش بازار سهام در مرداد ماه مربوط به فعالیت‌های غلط سیستم بانکی بود. زیرا اگر بانک‌ها فقط به فعالیت‌های بانکی بپردازند نرخ بهره کاهش پیدا می‌کند و بازار سهام با کاهش نرخ بهره رشد خوبی خواهد داشت.

وی در رابطه با فعالیت‌های غیرقانونی بانک‌ها گفت: طبق قانون بانکداری، بانک‌ها موظفند فقط به فعالیت‌های بانکداری از جمله ایجاد شعبه، دریافت سپرده‌های ارزی، پرداخت وام ار محل صندوق توسعه ملی و … بپردازند. اما بانک‌ها وارد دیگر بازارها هم می‌شوند. دلیل آن هم این است که تخلف بانک‌ها ریشه‌ای و ساختاری است و به قولی آب از منشا گل‌آلود است. وقتی بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر به فعالیت‌های بنگاه‌داری بانک‌ها دامن می‌زند، نمی‌توان انتظاری از دیگر بانک‌ها داشت.

همچنین این کارشناس گفت: بانک مرکزی مانع انتشار ترازنامه بانک‌ها می‌شود زیرا اگر ترازنامه منتشر شود تخلفات و فعالیت‌های تجاری بانک‌ها اشکار خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی