داروخانه

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در خصوص عرضه واکسن کرونا از کانال داروخانه‌های کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایران پژواک، سید علی فاطمی، به موضوع واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه واکسیناسیون علیه برخی بیماری‌ها توسط وزارت بهداشت اجرا می‌شود که شامل واکسن‌های بدو تولد و…، است. اما، برخی واکسن‌های جدید هستند که جزو واکسن‌های عمومی قرار نمی‌گیرد و در قالب توزیع و عرضه داروخانه‌ای انجام می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که آن دسته از واکسن‌ها که عمومی نیستند در همه دنیا به شکل توزیع از طریق داروخانه‌ها فروخته می‌شود، افزود: واکسن‌هایی مثل واکسن آنفلوانزا، اچ پی وی، و…، اصولاً جزو واکسن‌های عمومی تلقی نمی‌شوند و از طریق داروخانه‌ها امکان تهیه آنها فراهم می‌شود.

فاطمی در ارتباط با شرایط واکسن کرونا و اینکه چقدر احتمال دارد از طریق داروخانه‌ها عرضه شود، گفت: با توجه به جهش‌های ویروس کرونا، این احتمال وجود دارد که این بیماری همیشه با ما باشد و می‌بایست برای آن نیز واکسن‌هایی با ظرفیت‌های مختلف ساخته شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: البته برخی شرکت‌های ساخت واکسن در دنیا توزیع واکسن کرونا از طریق داروخانه‌ها را پیش بینی کرده‌اند.

وی با اشاره به جمعیت ۸۵ میلیونی کشورمان، گفت: برای رسیدن به ایمنی جمعی در مقابل ویروس کرونا، می‌بایست حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسن بزنند. یعنی می‌بایست ۵۵ میلیون نفر واکسینه شوند.

فاطمی افزود: به نظر می‌رسد واکسیناسیون کادر درمان، سالمندان و بیماران خاص و افراد آسیب پذیر است، از طریق شبکه‌های بهداشت و درمان انجام شود. اما، برای فاز آخر واکسیناسیون که شامل جمعیت عمومی کشور است، این توان در وزارت بهداشت وجود ندارد که بتواند کار واکسیناسیون را انجام دهد. ناگفته نماند که واکسیناسیون عمومی از توان کشورها خارج است. از همین رو، می‌بایست از پتانسیل داروخانه‌ها که امکانات ویژه‌ای دارند، استفاده شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار داشت: داروخانه‌های ویژه از فضای لازم، تخت‌های مخصوص احیا و تجهیزات پزشکی لازم برای توزیع واکسن برخوردار دارند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا چنین داروخانه‌های ویژه‌ای در کشور وجود دارد که بتوانند کار توزیع واکسن کرونا را انجام دهند، گفت: بله چنین داروخانه‌هایی داریم. به طوری که در تاریخ ۳۰ آذر ۹۹، دستورالعمل آمادگی داروخانه‌ها برای مشارکت در توزیع واکسن کرونا تدوین شد تا این داروخانه‌ها تا نیمه دوم سال آینده بتوانند آماده این کار شوند.

فاطمی با اشاره به سند جامع ارائه خدمات سلامت در داروخانه‌ها که شهریور ۹۸ ابلاغ شده است، افزود: مشارکت داروخانه‌ها در غربالگری و تشخیص طبی، از جمله اهداف این سند جامع است که وزیر بهداشت آن را ابلاغ کرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که احتمال قاچاق واکسن کرونا از طریق داروخانه‌ها تا چه اندازه وجود دارد، گفت: با توجه به سامانه تیتک و بار کد اقتصادی که برای داروهای خاص و گران قیمت ایجاد شده است، احتمال آن خیلی ضعیف است که اگر واکسن هم با استفاده از سامانه تی تک عرضه گردد، قاچاق شود. چون امکان رهگیری با سامانه تیتک وجود دارد. ضمن اینکه برای واکسن می‌بایست زنجیره سرد فراهم باشد که همین مسئله نیز قاچاق واکسن را تا حدود زیادی غیر ممکن می‌سازد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی