آنتونیو گوترش

دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که اولویت سال ۲۰۲۱ باید دسترسی عمومی به واکسن کرونا و اجرای طرح واکسیناسیون در تمام کشورهای جهان باشد.

به گزارش ایران پژواک، آنتونیو گوترش با ایراد سخنانی در نشست امنیتی مونیخ تصریح کرد که ۷۵ درصد واکسن های تولید شده در ۱۰ کشور جهان توزیع شده و بالغ بر ۱۰۰ کشور هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند.

وی که به صورت مجازی در این نشست سخنرانی کرد گفت مشکلات و بحران های بشر مرتب پیچیده تر شده اما راه حل ها کم  اثر و پراکنده هستند. گوترش بحران کووید ۱۹ را به تصویر رادیولوژی از وضعیت جهان تشبیه کرد که نابرابری و فساد را برجسته کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد از بحران زیست محیطی به عنوان یکی از چالش‌های مهم فعلی نام برد و در ادامه گفت سال ۲۰۲۱ باید سال بازگشت جهان به مسیر درست باشد.

او در این میان وی چند اولویت را برشمرد و گفت؛ باید با کووید ۱۹ از طریق واکسیناسون عمومی در سطح جهان و دسترسی برابر همه به واکسن مبارزه کرد. وی از کشورهای توسعه یافته خواست دوزهای اضافی واکسن خود را با بقیه کشورها به اشتراک گذاشته و از طریق مشارکت در حق امتیازها زمینه حداقل دو برابر شدن تولید واکسن را فراهم کنند.

دومین اولویت از نظر وی به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه ای از جمله از طریق قیمت گذاشتن روی کربن بود. گوترش همچنین بی‌ثباتی ناشی از پراکندن اطلاعات نادرست در فضای سایبری و زوال معاهدات عدم توسعه تسلیحات (به ویژه پیمان‌های میان آمریکا و روسیه) را از جمله دیگر مشکلات برشمرد.

وی با اشاره غیر مستقیم به چین و آمریکا گفت؛ نمی‌توان مشکلات بزرگ را در حالی حل کرد که دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا با هم در حال مخاصمه بوده ودنیا را به دوقطب اقتصادی مستقل از نظر مالی، تجاری و اینترنتی با هوش مصنوعی (جداگانه) تبدیل کرده اند.

دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه اینترنت باید وسیله ای برای سعادت بشر باشد، خواستار ایجاد یک مدیریت بین المللی مناسب برای قرن ۲۱ شد که بدون افزودن به دیوانسالاری بتواند به چند جانبه گرایی و جهانی سازی عادلانه کمک کند.

وی خواستار ممنوعیت کامل سلاح های کوچک و مستقل عمل کننده با هوش مصنوعی شد و آن را خطری برای آینده جهان توصیف کرد.

کنفرانس امنیتی مونیخ که به آن داووس امنیتی هم گفته می شود ساعاتی پیش با سخنرانی ولفگانگ ایشینگر رئیس اجلاس آغاز شد. او در سخنرانی افتتاحیه، از مشارکت جو بایدن به عنوان اولین رئیس جمهوری آمریکا که در این نشست شرکت می‌کند تقدیر کرد.

شعار نشست امسال کنفرانس امنیتی مونیخ تجدید همکاری‌های فرا آتلانتیک و بررسی چالش‌های جهانی انتخاب شده است. بر اساس برنامه اعلام شده علاوه بر جو بایدن، رئیس جمهوری فرانسه، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس، رئیس شورای اروپا از دیگر سخنرانان این نشست هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی