پاشازاده

مدافع سابق استقلال می گوید اگر مدیران باشگاه استقلال قصد ادامه همکاری با محمود فکری را ندارند، باید این خیلی زود و به ویژه حالا که همچنان زمان وجود دارد، تکلیف را روشن کنند.

به گزارش ایران پژواک، مهدی پاشازاده بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه استقلال که به تازگی از تیم فوتبال پاس به دلیل مهیا نبودن شرایط ادامه همکاری جدا شده، در گفتگویی با "ورزش سه" حرف هایش درباره تصمیمی که گرفته را اینطور آغاز کرد: « شرایط عجیب و غریبی در تیم پاس وجود دارد. یک سری اختلافات میان مدیرعامل و مسئولین وجود دارد و حمایت هایی که قرار بود انجام شود، صورت نگرفت. اگر تیمی برای قهرمانی بسته شود، توقعات بالاست؛ نمی توانید تیمی را برای قهرمانی ببندید ولی تا هفته چهارم هیچ پولی ندهید. دو بازی را اصلا ما تا شب مسابقه معلوم نبود که می رویم یا نمی رویم! تیمی که می خواهد قهرمان شود، باید این شخصیت را به تیم بدهیم. تیم هایی هم بوده اند که با این روش در فوتبال ایران قهرمان شده اند؛ مثل استقلال خوزستان ولی بعد افتاده اند. پس ساختار نبوده است. حرف از امکانات زده می شود، ولی چنین چیزی نیست. ما با تیم اول جدول بازی داریم ولی یک جلسه در این هفته تمرین داشتیم. این‌ها نشان می دهد شرایط چگونه است. من باید تیمم را از نظر روانی آماده کنم، ولی من هر کاری می کنم، با یک حاشیه دوباره شرایط همان می شود. وقتی می بینم همتی پشت کار نیست، ادامه نمی دهم. من برنامه سه ساله دادم و وقتی اجرا نمی شود، دیگر ضعف از من نیست. حرف هایی که اول فصل زده ایم یا اجرا نشده یا دیر اجرا شدند.»

*در استقلال همه حالشان بد است
پس از صحبت های مهدی پاشازاده درباره دلیل قطع همکاری با پاس، یکراست به سراغ استقلال رفتیم و از او درباره شرایط فعلی تیم پرسیدیم. مدافع میانی سابق استقلال در واکنش به این سوال بیان کرد: « استقلال شرایطش متاسفانه روبراه نیست و این همه را اذیت می کند. از کادر فنی گرفته تا هواداران و بازیکنان. همه حالشان بد است. همین بد بودن است که تمام این حواشی را رقم می زند؛ تیمی که صدر جدول بوده و الان هم سوم است، نباید اصلا سوالی در مورد شرایطش مطرح بشود. دلیل این مشکلات را همه جانبه می بینم. هم مدیریت، هم بازیکن و هم کادر فنی. متاسفانه شرایط فعلی استقلال مثل یک بیماری است که به همه جای بدن سرایت کرده و اگر درمان نشود، کار سخت تر می شود.»

*فکری اصول حرفه ای را رعایت کرده است
سوال بعدی ما از پیشکسوت باشگاه استقلال درباره دستیاران محمود فکری بود و  اینکه او علی رغم انتقادات شدیدی که نسبت به دستیارانش وجود دارد، همیشه از آنها حمایت کرده است. پاشازاده به این سوال اینطور پاسخ داد:« اینکه آقای فکری پشت کادرش ایستاده، کاملا منطقی است و اصول حرفه ای را رعایت کرده است. اما هیچ چیز بی دلیل نیست. الان با هزاران دوربین خیلی چیزها مشخص شده. گاهی ناهماهنگی در میان اعضای کادر دیده شده است. من اگر بخواهم حرف بزنم، درست نیست. همکار و رفیق هستیم و نوع نتایج به نظرم همه چیز را مشخص می کند.»

*باید تکلیف محمود فکری همین حالا مشخص شود
از پاشازاده که حضور در تیم های لورکوزن، کلن و راپیدوین را نیز تجربه کرده، در مورد آینده استقلال پرسیدیم و او گفت:« متاسفانه هر شرکتی هر باشگاهی، هر مجموعه ای، هر گروهی ساختار درستش از مدیریت نشات می گیرد. مدیریت باید مشخص کند که پشت محمود فکری هست یا دنبال جانشینی برای محمود فکری می گردد. در این هفت هشت ساله در مملکت هم این معضل را داشته ایم، که زمان را از دست می دهیم. در استقلال هم شرایط همینطور بوده است؛ ما یا باید تمام قد پشت محمود فکری بایستیم که ایشان هم بداند کارش را چطور انجام بدهد و تکلیف روشن شود یا اینکه بگویند می خواهند او را تغییر بدهند. مخصوصا الان که زمان هست. بعدا خود مدیریت هم باید جوابگو باشد. الان تصمیم گیری درست خیلی مهم است.»

*وقتی حال آدم بد است، تصمیم اشتباهی می گیرد
مهدی پاشازاده در مورد نقش هواداران استقلال در شرایط فعلی این تیم بیان کرد:« نقش هوادار خیلی مهم است. هوادار خیلی حالش بد است. آدم وقتی حالش خوب نیست، تصمیمات اشتباهی می گیرد. البته اگر حرفی هم می زنند، به خاطر فشار مضاعفی است که روی آنها وجود دارد.  همین الان یک استقلالی دو آتشه کنار من است و کلی گلایه دارد. چه چیزی می توانم به او بگویم. حق همیشه با هوادار است. الان هم که امیدوار بودند، یک طور دیگر نا امید شدند و همه این ها پشت سر هم در حال رخ دادن است. از مدیریت خواهش می کنم که تصمیمات درستی بگیرند. اینجا جای عادی‌ای نیست؛ شرایط استقلال روی زندگی روزمره مردم تاثیرگذار است و کارهای روزمره آنها را به هم می ریزد. مثلا یک کارمند بانک یا یک معلم وقتی حال خوبی ندارد، نمی تواند کارش را درست انجام بدهد. پس این ها را باید جدی بگیریم؛ نباید اینطور باشد که حالا این بیاید تا ببینیم چه می شود. الان اتفاقات بدی رخ داده و باید جلوی بدتر شدن شرایط را بگیریم.»

*هرکسی بیاید مثل همیشه حمایت می کنم
مدافع میانی تیم ملی در راه جام جهانی 1998 فرانسه درباره گزینه هایی که برای جانشینی فکری نامشان مطرخ می شوند نیز اینطور توضیح داد:«خودتان در مورد گزینه های داخلی می دانید که چطور هستند. در ایران که شایسته سالاری نداریم، تا هر کس حقش است بیاید و کار بگیرد. الان بیشتر رابطه است. چه بگویم؛ ما که هر کسی آمده از او حمایت کرده ایم. امیدوارم محمود خودش بماند واز او حمایت کنیم  و به او کمک کنیم تا نتیجه بگیرد. هر کس دیگری هم بیاید من از او حمایت می کنم.»

*قدر آدم ها را وقتی هستند، بدانیم
پاشازاده در ادامه در مورد نبودنش در بازی گرامیداشت مهرداد میناوند و علی انصاریان گفت:« بله متاسفانه در همان ساعت بازی داشتیم. متاسفانه نتوانستم بیایم. خدا هر دوی آنها را بیامرزد. هنوز قیافه و چهره این دوعزیز را مقابل چشمانم دارم. ان شالله روحشان شاد باشد و خدا به خانواده‌هایشان صبر بدهد. امیدوارم قدر هم را وقتی زنده هستیم هم بدانیم و فقط برای درگذشت آدم ها این مراسم را نگیریم.»

*دلم برای آن روزها خیلی تنگ شده
سوال بعدی ما از پاشازاده درباره فضای هواداری جامعه بود و البته در مورد کری خوانی آذری جهرمی نیز از او پرسیدیم. او در واکنش به این سوال با تشریح فضای فوتبال در دوران گذشته، عنوان کرد:« دلم برای آن روزها تنگ شده است. یک زمانی یک هواداری به استادیوم یکی می آمد و روبرویت فحش می داد. می توانستی دعوا کنی یا بحث کنی؛ حتی اگر دعوا هم می کردی، حالت خیلی بد نمی شد. الان فضا بیخودی است. قبلا یکی فحش می داد، دو نفر می گفتند کارت خوب نیست؛ حتی اگر رقیب بود. الان هر ننه قمری نشسته پشت چهار تا دکمه و یک چیزی می نویسد و پخش می کند و مثل ویروس همه راآوده می کند. کسانی که این کارها را می کنند، بیایند روبرو و حرف بزنند. کری خواندن هیچ ایرادی ندارد؛ ولی وقتی شما در این سطح توهین می کنید به یک جایی که حداقل اصل و نسب و شجره و پشتوانه دارد، این خیلی بد است.»

*ملاک مربی شدن این است که پیش امام جمعه بروید
در پایان از مهدی پاشازاده پرسیدیم که آیا حق خودش را از فوتبال به عنوان یکی از شاخص ترین بازیکنان فوتبال ملی ایران گرفته یا خیر که او با افسوس به این سوال واکنش نشان داد:« من در دوران فوتبال هم همینطوری بودم و حقم را از فوتبال نگرفتم. متاسفانه در آن دوران هم به من ظلم شد. در مربیگری هم انتخاب های من ......... نمی دانم. به هر حال باید انتخاب بشوید و شما رد کنید و بروید یک جای دیگر. من عاشق فوتبال هستم و زودتر از بقیه شروع کردم؛ مثل فوتبال که در 17 سالی دربی بازی کردم. من از 33 سالگی مربیگری را شروع کردم و اگر این کاری که من اینجا انجام دادم را یک نفر در اروپا انجام می‌داد، الان بهترین تیم ها را می گرفت. ولی از اول هم آدم رابطه گرفتن با وزیر و این و آن نبوده ام. در فضای مجازی می بینیم که می نویسند، فلانی تا الان کجا بوده است؛ من به کسی که این حرف را می زند، چه چیزی می توانم بگویم. مشکل من انتخاب نبوده؛. من هر جا رفته ام، شرایط را تغییر داده ام. تیم سیزدهم را سوم کرده ا؛ تیم بالا آورده ام و  ............. این ها همه می شود تجربه و رزومه. من اولین کسی بودم که مدرک مربیگری را از آلمان گرفتم، ولی این ها در فوتبال ما ملاک نیست؛ ملاک این است که وقتی شما به فلان شهر رفتید، مستقیم بروید پیش امام جمعه. فردی را می شناسم که هر وقت به شهری می رود، اول می رود پیش استاندار. من لابی گری در خونم نبوده است و حقم را خودم گرفته ام. دو سه سالی که در تیم ملی هم نیمکت نشستم، آخر خودم حقم را گرفتم. در کار فنی ادعا دارم و این را ثابت کرده ام. ای کاش با شاگردهای من صحبت می کردند و فرق من را با بقیه مربیان در ابعاد مختلف کار مربیگری می پرسیدند. اینطوری نیستم که به 4 نفر پول بدهم که برایم بنویسند. آدمی نیستم الان که استقلال گزینه انتخاب می کند، آدم بگیرم که من را هم وارد کنند. در این ها بله ضعیف هستم، ولی در زمین ادعا می کنم. یک تیم عادی به من بدهید و یک ماه دیگر به شما می گویم فوتبال یعنی چه. این توانایی من است ولی توانایی لابی گری ندارم.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی