کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار کرونا در ایران را اعلام کرد.

به گزارش ایران پژواک، الهه صالحی: به گفته سیما سادات لاری از دیروز تا امروز ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و متاسفانه ۸۲ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. با احتساب آمار امروز مجموع مبتلایان و قربانیان کووید۱۹ در ایران به ترتیب به یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر و ۶۰ هزار و ۵۹۴ نفر رسید.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.  

وی گفت: همچنین شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

نوروز ۱۴۰۰ آرام نیست

امروز سعید نمکی، وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اگر یک نفر یک خط از من برای مجوز دادن به سفرهای نوروزی پیدا کرد، اعلام کند، گفت: عزیزانی که بلیت می‌فروشند و بلیت می‌خرند؛ بدانند که تصمیم غیر منطقی می‌گیرند و کار غیر عقلایی می‌کنند، ما که دست اندرکار نظام سلامت هستیم و می‌توانیم افق‌های کمی دورتر را ببینیم، امسال نوروز را آرام نمی‌بینیم، اگر پروتکل شکنی نداشتیم و رعایت می‌شد؛ شاید اسفند را خوب مدیریت می‌کردیم و بهار آرامی داشتیم اما اکنون این پیش بینی را نداریم.

وزیر بهداشت درباره تبلیغ و فروش بلیت تورهای خارجی گفت: درباره تور خارجی باید بگویم مردم بدانند که اکنون در اروپا با شعله ور شدن بیماری به شدت سخت گیری می‌کنند و کشور هند که به اندازه کشورهای اروپایی و منطقه سخت گیری ندارند تمام پروازها را لغو کرده اند، کسانی که عاقل هستند و رفتار ویروس مهاجم جدید را می‌شناسند؛ می‌دانند که با ویروس جدید نمی‌توان ابدا شوخی کرد و توصیه من به مردم در خانه ماندن، صبوری و دلخوش کردن به پدیده‌های غیر سفرهای بین شهری است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این باره در جلسه امروز گفت: درست است که مردم واقعا تحت فشار بوده و هستند. اکنون سه عید می‌گذرد؛ سال ۱۳۹۸ سیل بود، ۱۳۹۹ کرونا و امسال هم کرونا و ویروس جهش یافته. گرچه شاید فشا روحی و روانی و خستگی مردم باعث شود که تحمل  و آسیب‌پذیری را داشته باشند، اما خواهشی که داریم این است که تا حد امکان این سفرها به هیچ وجه انجام نشود تا امسال را هم با شرایط ثابتی بگذارانیم و از سال آینده که بحث واکسیناسیون کامل‌تر می‌شود و قطعا سال‌های بعد می‌توانیم تعطیلات بهتری داشته باشیم، آن هم همراه با عزیزان‌مان در کنار یکدیگر که مبادا به دلیل سفرهای چند روزه عزیزان‌مان دیگر در کنار ما نباشند که این ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه تنها مسافرت ضروری به شهرهای زرد و آبی با پروتکل‌های بسیار سختگیرانه انجام می‌شود، گفت: نظر این است که بر اساس مصوبه‌ای که در ستاد داشتیم این بود که در شهرهای قرمز و نارنجی سفر کاملا ممنوع شود و در سایر شهرها اعم از زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه بتوانند سفرهای ضروری خودشان را انجام دهند. البته ما همچنان تقاضا داریم که از سفر اجتناب کنند؛ البته بر اساس مصوبه‌، سفر در شهرهای قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است.

حسن روحانی، رئیس جمهور هم در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با تایید این مطلب گفت: سفر برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، طبق تصمیم وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، هیچکس برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند. نیروی انتظامی هم به این مقررات و اجرای آن توجه دارد. بنابراین جز شهرهای قرمز و نارنجی برای سایر شهرها هم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان سفر انجام شود. 

او با بیان توصیه‌هایی درباره عید امسال از مردم خواست بیشتر خریدها را اینترنتی انجام بدهند. روحانی در این باره گفت: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که شب عید خرید نروید اما از آنان می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در شلوغی و ازدحام وارد نشوند، حالا اگر جایی پنج درصد ارزان‌تر است نمی‌ارزد که به قیمت سلامتی به آنجا برویم. همچنین تا جایی که ممکن است از خرید اینترنتی باید استفاده کرد.

واکسن به کجا رسید؟

واکسن کووایران برکت که در چند ماه قبل وارد فاز اول آزمایش خود شده بود و روی ۵۶ نفر تست شد، اکنون مجوز فاز دوم و سوم را هم دریافت کرد.

محمد مخبر، رئیس ستاد فرمان اجرایی امام در این رابطه گفت: وزارت بهداشت اجازه داد تا فاز دو و سه مطالعه انسانی واکسن کرونا با هم انجام شود و این کار در روزهای ٢٣ و٢۴ اسفند ماه آغاز خواهد شد.

به گفته وی این واکسن حداکثر تا ١۵ خرداد ماه به صورت انبوه به بهره برداری خواهد رسید.

 از طرف دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن استرازنیکا به کشور تا روزهای پایانی سال یا روزهای آغازین ۱۴۰۰ خبر داد.

او گفت: تا قبل از عید حداقل یک یا دو محموله واکسن اسپوتنیک دیگر به کشور وارد خواهد شد، به علاوه‌ اینکه طبق برنامه حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن استرازنیکا از طریق کووکس تا روزهای پایانی سال یا روزهای آغازین سال آینده به کشور می‌رسد.

جهانپور افزود: طبق برنامه‌ای که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، حداقل ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن به علاوه مابقی محموله‌هایی که برنامه‌ریزی کردیم به کشور خواهد رسید.

مدارس در سال جدید باز می‌شوند؟

خبر دیگری که امروز در رابطه با کرونا واکنش‌های بسیاری را برانگیخت بازگشایی مدارس در سال آینده بود. در مهر ماه ۹۹ برای مدت کوتاهی مدارس باز شدند، طرحی که با غیبت اغلب دانش آموزان در مدارس به سرعت با شکست مواجه شد. اما امروز رضوان حکیم زاده، معاون وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه تلوزیونی اعلام کرد: آماده‌ایم سال آینده تحت هر شرایطی مدارس را باز کنیم؛ آموزش‌های پسا کرونا قطعاً آموزش‌های ترکیبی خواهند بود، آموزش‌ها نه لزوماً ۱۰۰ درصد سنتی و نه ۱۰۰ درصد مجازی خواهند بود.

وی با اعلام آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس در سال آینده در هر شرایطی گفت: لازم است در آینده پس از کرونا نیز از فضای فناوری و ظرفیت‌هایی مانند صدا و سیما که با راه اندازی مدرسه تلویزیونی کمک شایانی در شرایط ایجاد شده داشتند بهره ببریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی