کارگران

حمید حاج اسماعیلی گفت: ر شرایط کنونی نرخ دستمزدی که در یک ساعت به نیروی کار پرداخت می‌شود کمتر از نیم دلار است، در صورتی که در کشورهای توسعه یافته برای یک ساعت نزدیک ۱۰ دلار دستمزد پرداخت می‌شود.

به گزارش ایران پژواک، این فعال بازار کار افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثریت نیروی کار کشور حداقل‌بگیر هستند که زیر ۳ میلیون تومان دریافتی دارند.

او ادامه داد: در حوزه بازنشستگان هم وضع به همین صورت است. بیش از ۷۵ درصد از کسانی که بازنشسته تامین اجتماعی هستند نیز کمتر از ۳ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. این نشان می‌دهد که اکثریت خانوارهای کارگری چه شاغلان و چه بازنشسته‌ها توانایی تامین مایحتاج زندگی خود را ندارند.
این فعال کارگری با اشاره به این که هیچ نشانه‌ای برای تغییر روند در تعیین دستمزد وجود ندارد، گفت: بر اساس تجربه گذشته فکر می‌کنم حداقل دستمزد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد و سایر سطوح مزدی نیز ۲۵ درصد تعیین شود. البته این به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا که قدرت خرید حقوق بگیران در سال آینده ریزش بیشتری خواهد داشت.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: در شرایط کنونی نرخ دستمزدی که در یک ساعت به نیروی کار پرداخت می‌شود کمتر از نیم دلار است، در صورتی که در کشورهای توسعه یافته برای یک ساعت نزدیک ۱۰ دلار دستمزد پرداخت میشود. این نشان می‌دهد که دولت در خصوص تمکین به حقوق نیروی کار کوتاهی‌های زیادی کرده است. البته استدلال آن‌ها می‌تواند این باشد که اقتصاد ایران بخاطر پایین بودن تولید ناخالص داخلی در کشور ضعیف است و دولت نمی‌تواند دستمزد بالا پرداخت کند. به هر حال یک دلیل ضعیف بودن معیشت کارگران ناشی از ساختار ضعیف اقتصادی در ایران است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی