واکسن کرونای آسترازنکا

همزمان با توقف تزریق واکسن استرازنکا/دانشگاه آکسفورد در برخی کشورهای اروپایی از بیم عارضه ایجاد لخته خون، دانشمندان انگلیسی و اروپایی همچنان معتقدند که هیچ ارتباطی بین این دو مساله وجود ندارد.

به گزارش ایران پژواک، دکتر «فیل برایان» مسئول بخش ایمنی واکسن در سازمان تنظیم مقررات محصولات بهداشتی و پزشکی انگلیس می‌گوید که مردم این کشور باید به دریافت واکسن استرازنکا/دانشگاه آکسفورد ادامه دهند.

وی می‌افزاید: ما به دقت گزارش‌ها را بررسی می‌کنیم و با توجه به حجم بالای دوزهای تزریق شده و آمار تشکیل لخته خون، شواهد موجود نشان نمی‌دهد که دریافت واکسن می‌تواند عامل بروز این مشکل باشد.

در همین حال «اندرو پولارد» رئیس بخش واکسن گروه تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد عنوان کرد که خطر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ بسیار زیاد است و دریافت واکسن باعث نجات جان انسان ها می‌شود. وی افزود که شواهد اطمینان بخشی وجود دارد که نشان دهد تشکیل لخته خون بر اثر دریافت واکسن آسترازنکا، در انگلیس که بیشتر از سایر کشورهای اروپایی این واکسن را تزریق کرده، روند به افزایش نیست.

پیشتر سازمان نظارت بر محصولات دارویی اتحادیه اروپا (ئی‌ام‌ای) هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ نشانه ای وجود ندارد که واکسن استرازنکا به افزایش خطر ایجاد لخته خون ارتباطی داشته باشد.

این سازمان اروپایی افزود: "فواید این واکسن همچنان بر خطرات آن می چربد و همزمان با ادامه تحقیقات درباره موارد بروز مشکل ترومبوز (ظاهر شدن لخته خون در عروق سالم) می توان به تزریق واکسن ادامه دارد." به گفته ئی‌ام‌ای از ۱۰ مارس به این سو فقط ۳۰ مورد از بین ۵ میلیون نفری که این واکسن را دریافت کرده‌اند دچار ترومبوز شده‌اند.

تاکنون شماری از کشورهای اروپایی از بیم این عارضه، تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کرده‌اند. هلند آخرین کشوری است که دست به چنین اقدامی زده و آن را احتیاطی خوانده است. جمهوری ایرلند، بلغارستان، دانمارک، نروژ، ایسلند و تایلند از دیگر کشورهایی هستند که تزریق واکسن آسترازنکا را محدود یا متوقف کرده‌اند. به این فهرست باید ایتالیا، اتریش، رومانی، لوگزامبورگ، لیتوانی، لیتونی و استونی را هم اضافه کرد.

گزارش شده که یک مرد ۵۰ ساله در ایتالیا پس از دریافت واکسن استرازنکا دچار ترومبوز شده و جان خود را از دست داده‌ است. گزارش‌های دیگری در همین رابطه در ایتالیا مطرح است که صحت آن‌ها تائید نشده است.

مگنوس هونیک وزیر بهداشت دانمارک گفته که تصمیم دولت برای تعلیق تزریق واکسن آسترازنکا موقت و به مدت ۱۴ روز خواهد بود. «هنوز ارتباط بین این دو مساله (تزریق واکسن آسترازنکا و ایجاد لخته خون) نهایی نشده و باید به دقت بررسی شود.

سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده که دلیلی برای توقف استفاده از این واکسن سوئدی - انگلیسی وجود ندارد. این نهاد بین المللی خبر داد که در حال بررسی اطلاعات ایمنی واکسن بوده و تأکید کرد که هنوز ارتباط ثابت شده‌ای میان تزریق این واکسن و ایجاد لخته خون وجود ندارد.

"مارگارت هریس" سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ژنو به خبرنگاران گفته: آسترازنکا مانند دیگر واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند یک واکسن عالی است. ما اطلاعات مرگ‌ ومیرهای اخیر را دریافت کرده‌ایم. تا امروز هیچکدام از این موارد ثابت نشده که به دلیل واکسیناسیون رخ داده باشد.

وی افزود: باید به تزریق واکسن آسترازنکا ادامه داد و هر نشانه مرتبط با ایمنی واکسن را نیز واکاوی کرد.

شرکت آسترازنکا نیز ضمن رد ادعاهای مطرح شده در این زمینه اعلام کرد افرادی که دچار عارضه ترومبوز ‌شده‌اند پایین‌تر از حدی است که مایه نگرانی باشد. «آنا تیلور» مسئول ارشد آسترازنکا عنوان کرد که همه‌گیری کرونا باعث وحشت افکار عمومی و افزایش حساسیت‌ها نسبت به استانداردهای معمول درخصوص ایمنی واکسن‌ها شده است.

دفتر نخست وزیر انگلیس هم اعلام کرده که واکسن استرازنکا امن و موثر است و از مردم خواسته که در زمانی که نوبتشان می‌رسد واکسن بزنند. گزارش ها حاکیست که تاکنون ۱۷ میلیون نفر در انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون واکسن آسترازنکا دریافت کرده اند.

در کل به نظر می‌رسد که تصمیم کشورهای اروپایی برای توقف تزریق واکسن آسترازنکا از بیم عارضه ایجاد لخته خون موقتی باشد. «پیتر اینگلیش» مشاور مرکز دولتی بیماری‌های واگیر دار می‌گوید که تصمیم این کشورها به هدف کاهش سرعت شیوع کرونا و پایان دادن به این همه‌گیری اسیب می زند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی