بورس

سال ۹۹ را باید سال شگفتی های اقتصادی نامید، سالی که بازارهای مختلف دچار تنش ها و نوسانات قیمتی فراوانی شدند و عده ای از سرمایه گذاری در آنها به سودهای کلان رسیدند و در مقابل سرمایه بعضی دیگر سوخت شد.

به گزارش ایران پژواک، پربازده‌ترین بازار بهار ۹۹ را باید بازار سرمایه دانست، به طوری که در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۹ شاخص کل بورس حدود ۱۴۸ درصد رشد کرد و سبب تا سرمایه گذاری و نقدینگی فراوانی به سمت این بازار روانه شود.

بازار دوم سودده در سال ۹۹ را باید بازار فلزات گرانبها به ویژه طلای ۱۸ عیار دانست، به طوری که در بهار سالی که گذشت این بازار رشد ۳۱ درصدی کرد و نرخ هر گرم طلا از ۵۹۷ هزار تومان در آخر سال ۹۸ در بهار ۹۹ به ۷۸۰ هزار تومان رسید البته این مساله را باید به دلیل تقویت ۱۷درصدی ارزش انس جهانی و همچنین تاثیرات نرخ ارز دانست.در بازار فلزات گرانبها، مسکوکات نیز روزهای عجیبی را پشت سر گذاشتند و حداقل ۳۰درصد بر قیمت سکه امامی در طول بهار افزوده شد.   

بازار پربازده بعدی را باید بازار ارز دانست به طوری که در ۳ ماه نرخ دلار ۱۸ درصد رشد کرد.

آخرین بازار پر سود بهار ۹۹ را باید بازار مسکن دانست که در واپسین روزهای اردیبهشت و آغاز خردادماه، ناگهان ورق قیمت ها در این بازار برگشت و روزانه بر قیمت ملک افزوده شد و در پایان بهار نیز در مجموع حدود ۲۰ درصد ارزش قیمت ها در این بازار  بالا رفت.

بازدهی بازارهای مختلف در ۶ ماه نخست سال

اما تابستان ۹۹ را باید فصل بد بورس نامید به طوری که بازار سرمایه عقبگرد محسوس نسبت به بهار ۹۹ داشت و بازدهی این بازار نسبت به فصل قبل به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

در ۵ ماه نخست سال ۹۹ حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران خرد به بازار سرمایه وارد شد اما در شهریورماه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از جریان دادوستدها در این بازار خارج شد.

البته در ۶ ماهه نخست سال شاخص کل توانست عملکرد مثبیت به ثبت برساند به طوری شاخص کل بازار سرمایه که در ابتدای فروردین ماه امسال روی سطح ۵۱۲ هزار واحدی قرار داشت، پس از فراز و نشیب های فراوان در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ۲۷ شهریور ماه روی پله یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحدی ایستاد.

در پایان نیمه نخست سال ۴بازار ارز، سکه، طلا و بورس توانستند بیشترین بازدهی را به نام خود ثبت کنند.

قیمت سکه در نیمه نخست سال ۹۹ تقریبا ۲برابر شد و در روزهای پایانی شهریور ماه به ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان رسید.به طوری که هر عدد سکه بهار آزادی که در آخرین روزهای سال ۹۸ به نرخ ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد می شد در طول ۶ ماه حدود شش میلیون و ۶۹۰ هزار تومان گران‌تر شد بازدهی ۱۱۸ درصدی  را در این بازار رقم زد.

وضعیت بازار طلا نیز همانند بازار سکه با رشد همراه بود به طوری که در پایان نیمه نخست سال رشد ۱۰۱.۸ درصدی را تجربه کرد .

طلا در ابتدای فروردین ماه ۹۹ با قیمت گرمی ۶۰۲ هزار تومان داد و ستد شد و در پایان شهریور ماه با ۶۱۳ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان رسید که بازدهی خوبی محسوب می شود.  

دلار

مهمترین بازار را باید بازار ارز و به ویژه دلار دانست زیرا هرگونه نوسان در این بازار برسایر بخش ها موثر است، بررسی ها نشان می دهد قیمت دلار در واپسین روزهای اسفند ۹۸ حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان بوده و در نیمه نخست سال ۹۹ بارشد ۷۹.۸ درصدی همراه شد و ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان بر نرخ آن افزوده شد و براساس نرخ‌های اعلامی صرافی ملی، قیمت دلار در پایان هفته آخر شهریور ماه به ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

بررسی ها نشان می دهد در پایان نیمه نخست سال بورس روزهای سختی را پشت سر گذاشت و سرمایه گذاران در تابستان با افت شاخص و ... بخش زیادی از سرمایه خود را از دست دادند اما اوضاع در سایر بازارها مانند ارز، سکه و طلا خوب بود و بیشترین افزایش قیمت ها در این بازارها به ثبت رسید.

بازدهی بازارها در پاییز ۹۹

۶ ماه نخست سال را باید توقف روزهای طلایی بازارهای مختلف شمار آورد زیرا پاییز ۹۹ شرایط به گونه ای پیش رفت که بازارهای ارز، طلا، سکه و بورس نتوانستند روند افزایشی خود را حفظ کنند و همه در سراشیبی کاهش نرخ افتادند.

هیچ یک از بازارهای سرمایه ‌گذاری دلار، طلا، سکه و بورس نتوانستند در فصل پاییز ارزش خود را حفظ کنند و همه دچار افت شدند. اما بیشترین افت ارزش در بازار سهام و کمترین آن در بازار ارز رخ داد. در سومین فصل امسال بازارهای مالی نتوانستند رشد کنند و بازار سرمایه نسبت به بازارهای طلا و ارز بیشترین افت شاخص را داشت.

شاخص کل بازار سرمایه در پاییز ۹۹  حدود ۹.۷ درصد افت کرد.به طوری که در پایان آذر ماه شاخص کل روی سطح یک میلیون و ۴۳۹  هزار واحدی قرار گرفت در حالی که شاخص کل در آخر شهریور ماه در پله یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحدی ایستاده بود.

سکه

در پاییز روند قیمت ها در بازار سکه نیز نزولی بود به طوری که از ارزش هر سکه تمام حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاسته شد.

در روزهای آخر تابستان برای خرید هر عدد سکه امامی باید ۱۳  میلیون تومان و ۱۴۰  هزار تومان پرداخت می شد اما تحت تاثیر ریزش نرخ ها در پایان پاییز ۹۹ با نرخ ۱۱ میلیون و ۹۵۹ هزار تومان داد و ستد شد.

طلا

نرخ هر گرم طلای ۱۸ نیز تحت تاثیر تحولات انس جهانی و نوسانات نرخ ارز در پایان پاییز ۹۹ ۷.۱درصد افت کرد به طوری که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار که در پایان شهریور ماه یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان بود در پایان آذر ماه ۸۸ هزار تومان کاهش یافت و به یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان رسید.

دلار

کمترین میزان افت در بازارها را دلار داشت به طوری که دلار با بازدهی منفی ۴.۸ درصدی در آخرین روز آذر ۹۹ به نرخ ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان داد و ستد شد.در حالی که بر اساس آمار صرافی ملی در آخر شهریور ماه ۹۹ هر دلار  ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان ارزش گذاری شده بود.

بازدهی ۹ ماهه بازارهای مختلف

در پایان ۹ ماهه سال ۹۹ بازدهی بازار سرمایه با توجه به روزهای خوب آن در بهار سالی که گذشت به ۱۸۲ درصد رسید .بر اساس آمارهای موجود بازدهی قیمت سکه بهار آزادی در این مدت ۸۵ درصد بود.

بازار طلای ۱۸ عیار نیز توانست در جایگاه سوم بازارهای پربازده تا ۹ ماهه سال ۹۹ بیاستد و بازدهی ۸۴ درصدی را به ثبت برساند.

در این مدت اما بازار مسکن نیز از سایر رقبا عقب نیافتاده بود و توانست در ۹ ماهه سال ۹۹ بازده ۷۵درصدی را ثبت کند.

گفتنی است متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین ماه سال ۹۹ برابر با ۱۵  میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده بود که در پایان آذرماه متوسط قیمت مسکن با رشدی ۷۵ درصدی در مقایسه با ابتدای سال به ۲۷ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

آخرین بازار پربازده را باید بازار ارز دانست که نوسان نرخ هایش در طول این مدت تاثیرات فراوانی بر سایر بازارها برجا گذاشت.

بر اساس آمارهای رسمی در ۱۱ فروردین ماه ۹۹ ، هر دلار ۱۴ هزار و ۹.۳ تومان ارزش گذاری شده بود اما شرایط به گونه ای پیش رفت که در آخرین روز پاییز هر دلار تا ۲۵ هزار و ۳۹۶ تومان نیز داد و ستد شد و بدین صورت بازده ۷۰ درصد را از آن خود ساخت.

میزان بازدهی بازارها در زمستان ۹۹

آغاز زمستان ۹۹ روزهای شگفتی اقتصاد ادامه داشت.در  نخستین ماه زمستان اکثر بازارهای مهم مالی ریزش نرخ را تجربه کردند به طوری که بورس ۲۰ درصد ، طلا ۱۵.۳۷ درصد، سکه ۱۴.۶۵ درصد و دلار ۱۴.۱۷ درصد ریزش قیمت را تجربه کردند.

سکه

هر سکه امامی در پایان دی ماه  با کاهش یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی نسبت به آذرماه با رقم ۱۰ میلیون و ۱۸۸  هزار تومان داد و ستد شد.

طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان دی با افت ۱۷۴ هزار و ۸۰۰ تومانی نسبت به آخر آذرماه با قیمت ۹۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شد.

بورس

بورس در دی ماه پرچمدار ریزش ارزش بود و همان طور که گفته شد ۲۰درصد ریزش را به نام خود ثبت کرد.شاخص کل در طول دی ماه نسبت به آذرماه ۲۸۸ هزار و ۴۹۹.۳ واحد ریزش کرد و در جایگاه یک میلیون و ۱۵۰  هزار و ۶۲۴.۷  واحد ایستاد.

بازدهی بازارها در بهمن ماه

بررسی ها نشان می‌دهد در بهمن ۹۹ بازارهای دلار، طلا، سکه و بورس رشد کردند و طلا بیشترین سود و بازدهی را به ثبت رساند و در مقابل بورس بر روند قبلی خود ادامه داد و با وجود مثبت شدن شاحص کل، همچنان جایگاه کمترین بازدهی را حفظ کرد.

طلا

قیمت طلا در آخرین روزهای دی ماه به ۹۶۲ هزار تومان رسید اما در بهمن ماه طلای ۱۸ عیار رشدی ۱۸.۵ درصدی کرد و به قیمت یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسید.

سکه

سکه نیز در بهمن ماه رشد۱۷.۱ درصدی را تجربه کرد و دومین بازار سودده نیمه زمستان شد.در بهمن ماه قیمت سکه یک میلیون و ۷۳۸ هزار تومان رشد کرد و به ۱۱ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان رسید.

دلار

دلار در آخرین روز بهمن ماه با نرخ ۲۵هزار و ۱۷۰ تومان داد و ستد شد این در حالی است که پایان دی هر دلار ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش گذاری شده بود،‌ به این ترتیب دلار در بهمن ۹۹ نسبت به دی ماه، رشدی ۱۵.۳ درصدی را به ثبت رساند.

بورس

همان طور که ذکر شد شاخص کل بازار سرمایه در طول بهمن ماه مثبت بود و بازدهی ۷.۶درصدی داشت و با ۸۸ هزار واحد رشد در جایگاه یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد قرار گرفت.

نرخ بازدهی بازارهای مختلف تا ۲۵ اسفند

هنوز تا پایان رسمی اسفند ماه چند روزی باقی مانده اما باید گفت تا ۲۵ اسفند ماه بازدهی بازارهای مختلف سال ۹۹ به شرح زیر بوده است:

بازار دلار بازدهی ۶۵ درصدی، بازار سکه بازدهی ۷۵ درصدی، بازار مسکن بازدهی ۸۲ درصدی و بازار سرمایه نیز بازدهی ۱۴۵ درصدی داشته است.

تحت تاثیر شرایط عجیب اقتصادی در سال ۹۹ نرخ تورم نیز تا ۳۴ درصد افزایش یافت به طوری این مساله در افزایش نرخ کالاهای مختلف در کشور مشهود و ملموس بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی