محمود واعظی

رئیس دفتر رئیس جمهور در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۹ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره جنگ یمن،گفت: شورای وزیران عربستان باید به افکار عمومی دنیا پاسخ بدهد. عربستان بدون هدف و برنامه به یمن حمله کرد و در چند سال گذشته تعداد بسیار زیادی زن و بچه یمنی را کشتند و یک کشور مسلمان را ویران کردند.

به گزارش ایران پژواک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر محمود واعظی افزود: عربستانی‌ها امروز به جای اینکه پاسخ افکار عمومی و جهان اسلام را بدهند که چرا پول بیت‌المال و پولی را که متعلق به مسلمین است، صرف خرید اسلحه از غربی‌ها و دیگران می‌کنند و برادران و خواهران مسلمان خودشان را می‌کشند، به فرافکنی رو آورده و موضوع را عوض می‌کنند.

دکتر واعظی اظهار داشت: آنچه ما انجام دادیم این بود که کمک کردیم به اینکه ظلم بیشتری نشود و افراد بیشتری کشته نشوند. یمنی‌ها همه جوره در محاصره بودند و این وظیفه اسلامی همه کشورهاست که به برادران و خواهران خودشان در یمن برای اینکه از گرسنگی فوت نکنند کمک کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت در ۱۰۰ روز پایانی فعالیت خود چه برنامه‌ای دارد؟ تصریح کرد: اولاً وقتی می‌خواهید میزان تحقق وعده‌های دولت را ارزیابی کنید، باید ببینید که این وعده‌ها در چه زمانی بوده است. وعده‌هایی که به مردم دادیم، قبل از جنگ اقتصادی بود و روی همه آنها حاضریم بایستیم و بحث کنیم. اینکه چگونه تورم تک رقمی شد، رشد اقتصادی کشور مثبت شد، پروژه‌های بزرگ در کشور راه افتاد و قیمت ارز پایین آمد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: اینها وعده‌هایی است که وقتی جنگ اقتصادی نداشتیم، به همه آن رسیدیم. آیا ما باعث جنگ اقتصادی شدیم، یا یک رئیس جمهور دیوانه‌ای در آمریکا بر سر کار آمد، همه دنیا را بهم ریخت و با تحریک و فرمان صهیونیست‌ها فشار حداکثری بر ایران آورد؟ باید سوال این باشد که آنها چه هدف‌گذاری‌ برای ملت و حکومت ایران کرده بودند؟

دکتر واعظی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری‌شان دشمن این بود که این نظام فروبپاشد و دنبال این بودند که مردم را در مقابل حکومت قرار دهند، گفت: دشمن در این مسیر از تمام ابزارهایش استفاده کرد. جلوی صادرات نفت ما را گرفتند، مانع جابجایی پول ما شدند، جنگ روانی هر روزه به راه انداختند. اینکه در این شرایط بسیار سخت، مخصوصاً در سال ۹۹ همراه با شیوع کرونا، دولت و همه ارکان کشور توانستند دست به دست هم بدهند و کشور را به گونه‌ای اداره کنند که دشمن و آمریکا مأیوس شده، کار بزرگی است.

وی اضافه کرد: در این یک ماه گذشته مقامات متعدد آمریکا جنگ اقتصادی و فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا را محکوم کردند و گفتند که دنبال این هستند مسایل‌شان را با ایران حل کنند. می‌گویند بیایید مذاکره کنیم. مسایلی مطرح می‌کنند و ادبیات امروز آنها با ادبیات گذشته فرق کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه مردم فشار زیادی متحمل شدند، اظهار داشت: امروز به شما می‌گویم که بهار جدیدی در پیش داریم، بهاری که می‌تواند بسیاری از مشکلات گذشته را با سربلندی حل کند.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط انتخابات سال آینده با تلاش‌ها برای احیای برجام گفت: موضوع برداشتن تحریم‌ها نباید هیچ ارتباطی به انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد. تحریم از روز اول یک ظلمی بوده که آمریکایی‌ها در حق مردم ایران کردند و باید تمام تلاش‌مان را برای رفع این ظلم بکنیم.

وی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر بتوانیم یک روز یا یک ساعت هم زودتر تحریم‌ها را برداریم، این کار را می‌کنیم. البته تحریم‌ها باید با عزت و حکمت برداشته شود. به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که برداشتن تحریم‌ها همراه با آن مقاومتی باشد که مردم ما در ۳ سال گذشته کردند که نشکنند و لذا سیاست دولت همین است و با قوت ادامه پیدا می‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید دوباره بر اینکه برداشتن تحریم‌ها به هیچ وجه ارتباطی به انتخابات ندارد، خاطرنشان کرد: دولت آینده، از نظر خدمت‌رسانی به مردم ادامه دولتی خواهد بود که الان بر سر کار است. اعضای این دولت از رئیس جمهور گرفته تا وزرا حتی بعد از اینکه دوره‌شان تمام شد و مسئولیتی ندارند، باز همه افتخارشان این است که بتوانند در جهت حل مشکلات مردم گام بردارند.

دکتر واعظی گفت: ایران مثل خیلی از کشورها نیست که یک دولت علیه دولت دیگر باشد. افتخارمان این است که دولت را بدون تحریم و ان‌شاء الله با یک واکسیناسیون وسیع که بتواند فضای کرونایی کشور را کنترل کند تحویل دولت آینده بدهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: مسأله دوم این است که در این ایام و از زمانی که آقای بایدن بر سر کار آمده به هیچ وجه با آمریکا مذاکره دو جانبه نکردیم. بنای مذاکره دو جانبه الان نیست. آن چیزهایی که گفته می‌شود، صحیح نیست. کانال‌هایی در اروپا بوده که پیغام می‌آوردند، مخصوصاً کانال‌های رسمی مثل کانال سوئیس که کانال علنی است. لذا طبیعی است در ارتباط با مسأله برجام، مسایل دیگر و حتی برداشتن تحریم‌ها، همه مسایل نمی‌تواند از طریق تبلیغات و مصاحبه‌ها انجام شود. طبیعی است که برخی از مطالب را می‌فرستند که ما مطلع شویم، و این وجود دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی گفت: حرف‌مان از اول یک حرف روشن بوده است و آن این است که بالاخره این پول هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد. اینکه دولت ترامپ این پول را مسدود کرده کار خلاف قانون و مسایل انسان‌دوستانه آن هم در شرایط کرونا کرده است. الان هم فکر می‌کنیم هیچ ارتباطی ندارد.

دکتر واعظی با بیان اینکه دولت کره در مقابل این پول مسئول است، تصریح کرد: هشدارهای لازم را به آنها داده‌ایم. قطعاً اگر ببینیم که بیشتر از این دارند کار را عقب می‌اندازند از روش‌های دیگر از جمله روش‌های حقوقی این کار را دنبال خواهیم کرد. این موضوع در حال پیگیری است. این پول خود ما است و مثل استفاده‌ای که از بقیه پول‌هایمان می‌کنیم از این پول‌ها هم خواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اینکه آیا ایران پیشنهاد بازگشت هماهنگ و گام به گام با آمریکا برای برگشت به برجام را می‌پذیرد یا نه، خاطرنشان کرد: هنوز پیشنهادی برای ما نیامده است و باید ببنیم که آمریکایی‌ها چقدر در این چیزی که اعلام کردند که می‌خواهند به برجام برگردند و تحریم را بردارند در عمل جدی هستند.

دکتر واعظی در ادامه در پیامی به مناسبت فرارسیدن نوروز گفت: ایام بسیار سختی را در سال ۱۳۹۹ پشت سر گذاشتیم. سالی بود که هم برای دولت و هم برای ملت سال سختی بود. اول تشکر می‌کنم از مردم بزرگ‌مان که با همه فشارهایی که در زمینه‌های مختلف بویژه در عرصه اقتصادی و معیشتی وجود داشت، مقاومت کردند که ما یک انتهای خوبی داشته باشیم و امیدوارم با این مقاومت و این شرایط جدیدی که بوجود آمده است سال ۱۴۰۰، سال موفقیت برای ملت ایران باشد.

وی افزود: همچنین امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال گشایش در بعد اقتصادی و روابط خارجی باشد و یک انتخابات پرشور و خوب هم برای ملت ایران داشته باشیم. انتخابات باید به گونه‌ای باشد که همه دشمنان که در فشار حداکثری شکست خوردند و تحریم‌شان به جایی نرسید، غیر از اینکه رنج و گرفتاری برای مردم ما به وجود آوردند، متنبه شوند. انشاءالله این انتخابات همه توطئه‌هایی که علیه ایران شکل گرفته چه در منطقه از سوی رژیم صهیونیستی و چه از سوی برخی کشورهای غربی به شکست بکشاند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دلم نسبت به سالهای گذشته روشن‌تر است که این مردم که سزاوار کارِ بیشتر، خدمت‌ِ بیشتر، گشایش بیشتر هستند انشاءالله در آستانه قرن جدید یک فضای بهتری هم برای رفاه مردم و هم برای سلامتی مردم و هم برای معیشت مردم داشته باشیم.

دکتر واعظی در پاسخ به اینکه دولت چه تمهیداتی برای مصرف واکسن کرونا دارد، اظهارداشت: قبل از اینکه واکسن وارد کشور شود در ستاد ملی کرونا تکلیف همه اینها را مشخص کردیم یعنی مشخص کردیم که چه مقدار واکسن در دسترس ما قرار می‌گیرد و این مقدار چگونه و به چه اقشاری باید تزریق شود.

رییس دفتر ریییس جمهور خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰هزار واکسن روسی، ۲۵۰هزار واکسن چینی دریافت کردیم و حدود ۱۰۰هزار واکسن پاستور هم در اختیارمان است و فکر کنم تا روزهای آینده ۵۰۰هزار واکسن هندی هم وارد می شود. اولین اولویت کادر درمانی بود که در بخش کرونا کار می‌کردند و همچنین به افراد بالای ۶۵ سال که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و معلولین و کسانی که در آسایشگاه‌ها هستند که این موارد عینا انجام شده است.

دکتر واعظی گفت: تا الان هیچ مسوولی واکسن نزده و این را به صراحت به شما می‌گویم و برنامه به همان ترتیب پیش رفته است در آینده هم نظارت داریم. آقای رئیس جمهور هم دیروز دستور دادند که باید نظارت شود، مردم باید اطمینان داشته باشند که این واکسن‌ها بر اساس همان جدولی که اعلام شده ،عمل خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه آمریکا و ایران هر دو می‌گویند که برای اجرای برجام عزم جدی دارند، گفت: یک فرقی بین ما و آمریکا وجود دارد. اگر چیزی در شرایط مساوی بود ما قبول داشتیم ولی شرایط ما مساوی نیست ما در برجام بودیم و هستیم، آمریکا در برجام بوده و ترک کرده و تعهدات خود را عمل نکرده الان باید به برجام و تعهدات خود برگردد و مطمئن باشد که وقتی این کار را انجام داد قطعا ایران به همه تعهدات خود عمل خواهد کرد.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص مشارکت مردم در انتخابات و اظهارات مطرح شده درمورد کاهش میزان مشارکت، اظهارداشت: افرادی این حرف را می‌زنند که پایگاه اجتماعی ندارند و برای آنها مهم نیست و معنی انتخابات را نمی‌دانند، نمی‌دانند که انتخاباتی که با مشارکت بالا انجام شود هم وحدت و انسجام را بیشتر می‌کند و هم اینکه پیام قدرت به خارج می‌دهد برای اینکه ایران کشوری نیست که بتوانید با آن هر کاری که طراحی کنید را انجام دهید.

 رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر برخی افراد به میزان ۳۰ درصد مشارکت در انتخابات راضی باشند این علامت بسیار غلطی است . نُرمی که در داخل است بالای  ۵۰درصد است نمی‌خواهم بگویم که باید صددرصد افراد پای صندوق رای  بیایند، هیچ جای دنیا چنین نیست بر این اساس به نظر من اینها یک اقلیت هستند ولی بدانند که نظر مقام معظم رهبری همواره مشارکت حداکثری است و دولت دنبال می‌کند که با یک مشارکت حداکثری بتواند به دنیا نشان دهد که ما همه با هم هستیم همه برای سرنوشت کشورمان می‌آییم و خودمان سرنوشت کشورمان را مشخص می‌کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به اینکه عده ای مشارکت اندک مردم  در انتخابات را بخاطر مشکلات اقتصادی می دانند، خاطرنشان کرد: مردم می‌دانند که در کشور یک جنگی بوده است مگر در جنگ ۸ساله عراق ،مردم سر صندوق نیامدند؟ مگر مردم آن زمان وضع شان خیلی بهتر از الان بود؟ به نظر من این یک فرافکنی و ادامه بحث‌های سیاسی است مثل اینکه می‌گویند مردم الان در صف گوشت قرمز نیستند چون گوشت قرمز نمی‌خورند اینها آمار بگیرند که آیا توزیع گوشت قرمز در روز نسبت به ماههای قبل کمتر شده یا زیادتر شده است؟ کسانی که این حرف را می‌زنند خودشان چطور زندگی می‌کنند؟ حرفهایی می‌زنند که این حرفها فقط حرفهای پوپولیستی است و کارایی آن برای انتخابات ۱۴۰۰ است.

دکتر واعظی افزود: اتفاقا برخی از این افراد در چهار سال و هشت سال و دوازده سال قبل هم کاندیدا بودند و همین حرفها را زدند و مردم اینها را پس زدند مردم به این حرفهایی که بی پایه و اساس هست توجهی نمی‌کنند برخی از اینها طوری صحبت می‌کنند انگار تازه وارد ایران شدند . در ۴۰ سال گذشته همه اینها هم در خیلی از تصمیم‌گیری‌ها بودند و مسوولیت‌های مختلفی داشتند و اتفاقا مردم می‌دانند که اینها در مسوولیت‌های خود چگونه عمل کردند خیلی از آنها هم اصلا موفق نبودند و لذا به نظر من اینها حرفهای انتخاباتی است و کار درستی نیست. امروز همه باید دست به دست هم بدهیم و مساله تحریم را برداریم.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به اینکه مهمترین کار اولویت دار و مهم دولت  در سال ۱۴۰۰ را چه می دانید،‌اظهارداشت: به نظر من مهم‌ترین موضوع که می‌تواند خیلی از مسائل دیگر را حل کند این است که ما باید با اولویت تلاش کنیم که با اقتدار و با عزت راسخ تحریم را برداریم این مهم‌ترین موضوعی است که به نظر ما باید انجام شود البته به مساله سلامت مردم و مساله کرونا هم خیلی بها می‌دهم و فکر می‌کنم از آن چیزهایی است که لحظه‌ای دولت و شخص رئیس جمهور نمی‌تواند از آن غافل باشد چون اگر یک نفر می‌تواند زنده بماند و به زندگی خود ادامه دهد و ما بتوانیم کاری کنیم این انجام شود و این کار را نکنیم در پیشگاه خداوند مسوول هستیم.

دکتر واعظی تصریح کرد: مساله برداشتن تحریم و همزمان مساله سلامت مردم و کرونا دو موضوع بسیار کلیدی است که خودِ اینها می‌تواند هم معیشت مردم را بسازد و سفره مردم را بزرگتر کند و هم  خانواده‌های ما آرامش دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی