واکسن کرونا

امروز وزارت بهداشت اعلام کرد روس‌ها قرار بوده یک میلیون دوز واکسن تا آخر سال ۱۳۹۹ تحویل بدهند و پولش را هم گرفته بودند که باز هم ۶۰ درصد بدقولی کردند. همچنین یکی دیگر از مقامات وزارت بهداشت اعلام کرد هر شرکت خصوصی که واکسن وارد کند، وزارت بهداشت آن محصول را خریداری کرده و به رایگان در اختیار مردم می‌گذارد.

به گزارش ایران پژواک، متاسفانه امروز هم آمار مرگ و میر در اثر کرونا بسیار بالا بود و به ۹۷ نفر طی شبانه روز گذشته رسید. در این باره سخنگوی وزارت بهداشت، به ارائه آمار کرونا پرداخت و گفت:طی ۲۴ساعت گذشته۷۵۰۶ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شدند.

سیما سادات لاری، با اعلام اینکه از دیروز تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۵۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده است گفت: ۷۹۲ نفر از آنان بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۸۲۳ نفر رسید.

لاری اضافه کرد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۳۸۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۱۲ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۷ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت از و به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

مسئله واکسن هایی که باید به مردم تزریق شود، امروز هم خبر ساز بود. واقعیت اینجاست که در شبکه های اجتماعی اعلام شده روسیه برای دادن دوز دوم واکسن اسپوتنیک وی، همکاری نکرده و نوبت یادآوری این واکسن به اشخاصی که قبلا دوز اول را دریافت کرده اند، از طریق واکسنهای چینی سینوفارم تامین شده است. موضوعی که امروز مورد تکذیب مقامات وزارت بهداشت قرار گرفت.

در این رابطه جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه عواملی همچون کندی تولید و کمبود جهانی برخی مواد اولیه عملا به تاخیر و خلف وعده در تحویل واکسن منجر شده است، گفت: واکسیناسیون کرونا در اغلب کشورها آنگونه که پیش بینی شده است، پیش نمی رود.

البته این مقام بهداشتی تایید کرد که واکسن اسپوتنیک وی به مقدار توافق شده، دراختیار ایران قرار نگرفته است. در این باره جهانپور ادامه داد: مشکلات فنی و کندی تولید و تقاضای بالای واکسن اسپوتنیک وی موجب شد که از حداقل یک میلیون دز وعده داده شده تا پایان سال ۹۹، تحویل حدود ۴۲۰ هزار دز عملیاتی شود، ۳۷۵ هزار دز از ۵۰۰ هزار دز واکسن کوواکسین هند که تا پایان اسفند ماه باید تحویل داده می شد به همراه سایر ثبت سفارش های دیگر کشورها و حتی محموله های واکسن های تحت لیسانس تولیدی در هند، با ممانعت دادستانی هند مواجه شده است.

آنطور که این مقام بهداشتی گفته محموله اول شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن آسترزنکا از مسیر کوواکس نیز با تاخیر در تولید و عرضه مواجه شده است و عملا با تاخیر و در بازه زمانی طولانی‌تری به دست ما خواهد رسید. لذا برنامه ریزی واکسیناسیون حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مشمول فاز یک تا پایان سال شمسی گذشته که با لحاظ بسیاری از محدودیت ها پیش بینی شده بود، عملا محقق نشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با توجه به عرضه ناکافی رزین و ژل، تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران و سایر مراکز خارج از فدراسیون روسیه نیز با تاخیر روبرو خواهد بود.

با این حساب، می توان گفت روسها دوباره بدقولی کردند و در این بین دادستانی هندوستان هم مانعی برای دسترسی ایرانیان به واکسنی شده که قبلا پولش را داده اند. چون دادستانی هندوستان هم دستور داده اول باید جمعیت خود آن کشور واکسینه شوند و بعد نوبت به صادرات برسد. البته مشکل واکسیناسیون فقط مربوط به ایران نیست و همه جهان با مشکل عدم عدالت در توزیع واکسن روبروست. کشورهای ثروتمند به انواع واکسن دسترسی دارند و کشورهایی مانند ما همچنان منتظر دریافت واکسن مانده ایم، مگر آنکه خود همت کنیم و واکسن بسازیم.

خبر مهم دیگری که امروز درباره واکسیناسیون ایرانیان منتشر شد، واکنش سازمان غذا و دارو به بخشنامه ای بود که دیروز به شبکه های اجتماعی درز کرد و در آن تاکید شده بود شرکتهای وارد کننده بخش خصوصی بروند از هر جا که می توانند واکسن بخرند و وارد کنند. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی این بخشنامه را تعبیر به «خصوصی سازی» واکسیناسیون در کشور کرده بودند. امروز مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: سیاست وزارت بهداشت واکسیناسیون آحاد مردم به صورت رایگان است و واکسن های وارداتی شرکت‌های خصوصی نیز از آنها خریداری خواهد شد.

سید حیدر محمدی، اظهار کرد: وزارت بهداشت، واکسن را توسط هیأت امنای ارزی وارد می‌کند، اما طبق نظر سازمان غذا و دارو و صلاحدید وزیر بهداشت، همزمان فراخوان برای واردات فوریتی واکسن توسط شرکت‌هایی که توانایی این کار را دارند، اعلام شده است و این امکان بر قوت خود باقی است.

وی افزود: هدف از صدور این فراخوان‌ها، بهره‌گیری از توان شرکت‌های خصوصی واجد شرایط به منظور تسریع و افزایش حجم واردات واکسن و به دنبال آن واکسیناسیون گسترده‌تر مردم بوده است، بر این اساس شرکت‌های متقاضی همچنان می‌توانند واکسن کرونا را از منابعی که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است به صورت فوریتی وارد کنند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت واکسیناسیون رایگان مردم علیه کرونا است، گفت: تمام واکسن‌های وارداتی توسط وزارت بهداشت خریداری و به صورت رایگان به مردم تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط جهانی تولید و عرضه واکسن، تمرکز در تأمین واکسن کرونا، تولید داخل است، گفت: واردات واکسن تنها برای تأمین نیاز کشور طی دو سه ماه آینده و برای گروه‌های اولویت دار است و با تولید انبوه واکسن‌های داخلی، اصلی‌ترین منبع تأمین، واکسن‌های بومی خواهند بود.

با وجود این اطلاع رسانی، به نظر می رسد بحث «رایگان بودن» واکسن های تزریقی از سوی وزارت بهداشت، با توضیحاتی که قبلا داده شده، در هاله ای از ابهام قرار دارد. چون قبلا بارها اعلام شده است گروههای در معرض خطر به صورت رایگان واکسن دریافت می کنند و بقیه مردم در صورتی که تمایل داشتند باید هزینه واکسن را بپردازند و واکسن بزنند. حالا خبر می رسد واکسن رایگان است. آیا واقعا قرار است واکسنهای وارداتی به رایگان در اختیار همه آحاد مردم قرار بگیرد یا باز هم خصوصی سازی در درمان و تجارت با جان و سلامت مردم در کار است؟

در بین اخبار درباره واکسیناسیون جمعیت کشور، چهارمین محموله واکسن روسی اسپوتنیک وی هم به مقصد ایران بارگیری شد و احتمال زیاد هنگامی که شما مشغول خواندن این سطور هستید، هواپیمای حامل واکسن به تهران رسیده است. آنطور که سفیر ایران در روسیه خبر داده چهارمین محموله از واکسن "اسپوتنیک وی" به میزان ۱۰۰ هزار دوز روز پنجشنبه به سفارت ایران در مسکو تحویل شده و بلافاصله توسط هواپیمایی ماهان از مسکو به ایران ارسال شد.

آموزشهای عمومی بخش مهم دیگری از اخبار امروز درباره کرونا بود. گویی باید دانسته های خود درباره مقابله با این بیماری را هر روز مرور کنیم تا از یادمان نرود با چه ویروسی طرف هستیم. بخشی از این آموزشهای عمومی بهداشتی می گوید اگر هر دو فرد آلوده و سالم همزمان از یک ماسک جراحی و یک ماسک پارچه‌ای روی آن استفاده کنند که کاملا محکم روی صورت بنشینند، انتقال ویروس کرونا تا ۹۶.۵ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین آموزش دیگری یادآور می شود استفاده از ماسک جراحی کمک بسیار زیادی به جلوگیری از انتقال ویروس کرونا می کند.  بخش دیگری از این آموزشها یادآوری می کند از آنجایی که پمپ‌های بنزین و پمپ گاز از اماکن پرتردد هستند، احتمال آلودگی به ویروس کرونا در آن‌ها زیاد است بنابراین مردم باید در مراجعه به پمپ‌های بنزین توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و بیاموزند هنگام سوخت گیری در پمپ بنزین ها چگونه از نازل پمپ استفاده کنند که انتقال ویروس به حداقل برسد.

آموزشهای دیگری به ما یادآوری می کند باید مراقب کودکان در دوره ای که کرونای انگلیسی بیداد می کند باشیم. ددر این رابطه دکتر حیدریان رییس بیمارستان تخصصی کودکان دکتر شیخ مشهد گفت: متاسفانه ۹۰ درصد کودکان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ به واسطه حضور در جمع‌های فامیلی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

همچنین مرتبط با این آموزشها، یک کارشناس ارشد ویژه نوزادان و دکترای تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز هم گفت: ویروس کرونای انگلیسی بر روی کودکان هم می‌تواند تاثیر داشته باشد و کودکان را نیز مبتلا به بیماری کووید کند به همین دلیل توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد کودکان در اجتماعات عمومی به هیچ عنوان حضور نداشته باشند. ​

در دنیای ورزش هم کرونا خبرساز شده است. ابتلای سه ملی‌پوش استقلالی قبل از شروع تمرینات، باعث نگرانی‌هایی در اردوی تیم ملی فوتبال ایران شده است و امروز دومین تست کرونا از بازیکنان حاضر در اردو انجام می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی