• ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
  • کد خبر: 21558
کارگران

برنامه کارگر ایرانی، در آخرین ساعات روز (یکشنبه ۲۶ اردیبهشت) از طریق اینستاگرام پخش و میهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی پاسخ داد.

به گزارش ایران پژواک، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، ساعت ۲۱:۰۰ روز یکشنبه (۲۶ اردیبهشت ماه) برگزار شد و مهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی پاسخ داد.

اکبر قربانی (کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی) در خصوص لزوم اجرای طرح طبقه‌بندیِ مشاغل گفت: اگر کارگاهی بالای ۵۰ نیرو داشته باشد، کارفرما موظف است در آن طرح طبقه‌بندیِ مشاغل را به اجرا درآورد. ماده ۴۹قانون کار هدف از اجرای این طرح را چنین بیان کرده است: «به منظور استقرار صحیح مناسبات کارگاه با بازار کار، در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف دامنه‌ی مسئولیت مشاغل مختلف.» 

وی افزود: در این طرح اولا شرح وظایف هر فرد جزء به جزء باید مشخص شود و در ضمن طبق این طرح، فردی که دارای سابقه است نباید حداقل حقوق را بگیرد. اگر کارفرمایی  این طرح را پیاده نکند در بحث بهره‌وری دچار مشکل می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که کارگران چگونه باید بابت دریافت حق و حقوق خود شکایت کنند، گفت: اگر کارگری از کارفرما شکایت داشته باشد و حق و حقوق خود را دریافت نمی‌کند، برای شکایت و برای دریافتِ مطالباتِ ضمن و پایان کار خود باید به هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف ادارت کار مراجعه کند. به علاوه ما در خانه‌ی کارگر در این خصوص مشاوره‌ی رایگان می‌دهیم تا کسانی که استطاعت مالی ندارند، به دفاتر مراجعه کنند و راهنمایی شوند.

این کارشناس روابط کار در خصوص روش غیرحضوری شکایت از کارفرما گفت: برای مراجعه‌ی غیرحضوری، کارگر به پیشخوان مراجعه کند و بعد از احراز هویت می‌تواند وارد سامانه‌ی جامع روابط کار شود و در آنجا شکایت خود را تنظیم نماید. البته برخی از شعبات اداره کار به شکل کامل این موضوع را اجرا می‌کنند اما به هرحال رابطه‌ی کاربری در این نرم افزار مشکلاتی دارد اما به هر حال این موضوع باعث می‌شود کارگر دادخواست خود را تنظیم نماید. 

وی در خصوص تعلق حق اولاد به پسرانِ دانشجو گفت: پسران دانشجو می‌توانند از دانشگاه گواهی اشتغال به تحصیل بگیرند که در این صورت هم حق اولاد به او تعلق می‌گیرد و هم می‌تواند از دفترچه خدمات درمانی به عنوان بیمه شده تبعی استفاده کند. 

قربانی درخصوص  نظام‌های کارمزدی، مزد ساعتی و کارمزد ساعتی گفت: طبق تبصره یک ماده ۳۵ قانون کار، چنانچه مزد با ساعت انجام کار مرتبط باشد «مزد ساعتی»، در صورتی که براساس میزان انجام یا محصول تولید شده باشد «کارمزد» و چنانچه براساس محصول تولید شده و میزان انجام کار در زمان معین باشد «کارمزد ساعتی» است. هر روشی را که کارفرما اتخاذ نماید در هرصورت از حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار نباید کمتر شود.

این کارشناس روابط کار درخصوص حق بیمه‌ی افرادی که مزد ساعتی می‌گیرند، گفت: اگر کارگری ۴۴ساعت در هفته و۱۷۶ساعت در ۴هفته‌ی متوالی و ۱۹۱ساعت در ماه‌های سی روزه و ۱۹۸ساعت در ماه‌های سی یک روزه در صورتی که تعطیلی نداشته باشیم، کار کند حق بیمه‌ی کامل می‌گیرد. به میزان کاهش ساعت کار این کارگر، از بیمه‌ی او نیز کم می‌شود.

قربانی در پاسخ به این سوال که اگر بیمه بیکاری در ماهی پرداخت نشود، افراد چه باید بکنند، گفت: باید به شعبه مربوطه مراجعه کنند تا بیمه بیکاری برقرار شود احتمالا مشکل سیستمی پیش آمده است و با مراجعه می‌توانند مشکل را برطرف کنند.  

این کارشناس روابط کار درخصوص  متناسب‌سازیِ ازکارافتادگان گفت: یکی از مظلوم‌ترین مستمری بگیران از کارافتادگان هستند. این افراد معمولا برای اینکه مشمول قانون از کارافتادگی شوند، از مجاری سختی می‌گذرند و کارشناسان تامین اجتماعی به سادگی‌ها فردی را از کارافتاده نمی‌دانند. خیلی از اینها به ناچار حداقل‌بگیر شده‌اند. از آنجایی که این قشر عملا فرصت کار ندارند و چنانچه حقوقشان کفاف هزینه‌های زندگی را ندهد، مثل سایر بازنشستگان نمی‌توانند کار کنند، باید به این حداقل‌بگیران و از کارفتادگان در بحث متناسب‌سازی توجه ویژه‌ای شود. 

باقری در پاسخ به این سوال که چرا متناسب‌سازی روی پایه حقوق لحاظ نشده است، گفت: این گفته صحیح نیست و متناسب‌سازی روی پایه حقوق آمده است. درواقع در متناسب‌سازی آیتم‌های مختلفی اضافه شده است، مبلغ اصلی آن روی پایه حقوق آمده و علاوه برآن روی سایر مزایا هم متناسب‌سازی اعمال شده است. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی