اتحادیه اروپا

دیپلمات‌های عالی‌رتبه سه کشور اروپایی عضو برجام می‌گویند که پیشرفت ملموسی در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران حاصل شده و چارچوب توافق درباره رفع تحریم‌ها مشخص شده است.

به گزارش ایران پژواک، «لارنس نورمن» خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال امروز (چهارشنبه) در توئیتی نوشته است که دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام بیان کردند: تمام هیات‌ها در این مدت در فضایی سازنده فعالیت کردند و در پیشرفت حاصل شده سهیم هستند. اکنون چارچوب توافق نهایی در خصوص مسائل هسته‌ای و رفع تحریم‌ها پدیدار شده است.

آن‌ها با این حال عنوان کردند که هنوز موفقیت مذاکرات را نمی‌توان تضمین کرد «هنوز مسائل خیلی دشواری پیش رو است و ما چالش‌های موجود را دست کم نمی گیریم.

دیپلمات‌های ارشد اروپایی همچنین به پایان مهلت توافق موقت ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره و عنوان کردند: «این حیاتی است که ایران به بازرسان آژانس اجازه دهد که به فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی خود ادامه دهد. همچنین به نفع همه است که ایران در اولین فرصت اجرای پروتکل الحاقی را از سر بگیرد.»

آن‌ها با بیان اینکه «تفاهم فنی فعلی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی منقضی خواهد شد» عنوان کردند: ما از ایران می‌خواهیم همراه با آژانس اتمی راهی را برای تداوم بازرسی‌ها پیدا کنند. دسترسی آژانس برای تلاش‌های ما جهت احیای برجام ضروری خواهد بود.

روز  ۳۱ اردیبهشت ، توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان می یابد. تهران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد. ایران هشدار داده بود که اگر طی این چند ماه تحریم‌ها برداشته نشود، تهران فیلم‌های دوربین‌ها را پاک خواهد کرد.

پیشتر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین گفته بود که احتمال تمدید مهلت همکاری هسته ای تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران وجود دارد.

عراقچی به خبرنگار «ان‌اچی‌کی» ژاپن در وین گفت؛ ایران امیدوار است پیشرفت های کافی در روند مذاکرات وین صورت گیرد تا دیگر نیازی به طرح موضوع تمدید  همکاری های با آژانس نباشد.

وی ابراز امیدواری کرد با پیشرفت کافی در مذاکرات کنونی در وین ، دیگر نیازی به تمدید مهلت بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود نداشته باشد، اما تهران در صورت نیاز تمدید این مهلت را در زمان مناسب بررسی خواهد کرد.

این درحالیست که روسای هیات‌های مشارکت کننده برجام در پایان نشست امروز کمیسیون مشترک در وین از پیشرفت مذاکرات و شکل‌گیری توافق درباره احیای برجام خبر دادند.

معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد در پایان جلسه امروز از پیشرفت خوب مذاکرات خبر داد و اعلام کرد که توافق برای احیای برجام در حال شکل گرفتن است.

«انریکه مورا» در توئیتی افزود: اکنون یک درک مشترکی درباره ضروریات بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌های مرتبط و از سرگیری تعهدات هسته‌ای از سوی ایران حاصل شده است.

مورا همچنین در پایان نشست امروز با خبرنگاران مستقر در وین گفت‌وگو کرد که این مساله به خودی خود نشان دهنده پیشرفت ملموس در مذاکرات است. او که پیشتر حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها نبود تصریح کرد: اطمینان دارم که زمان زیادی تا توافق نهایی باقی نمانده است.

پیشتر رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام نسبت به توافق اعضای برجام در خصوص احیای توافق با ایران ابراز امیدواری کرد و گفت که دستیابی به توافق در دسترس است.

عراقچی هم امروز در گفت‌وگویی بیان داشت: الان می توانیم بگوییم که یک چارچوب و ساختار توافق مشخص شده است و درخصوص بسیاری از بندهای توافق در حال مذاکره است.

دور چهارم نشست کمیسیون مشترک‌برجام دقایقی پیش در گراند هتل وین به پایان رسید. در نشست امروز که با حضور هیأت‌های ایران و کشورهای عضو برجام برگزار شد، روسای هیات ها مروری بر پیشرفت های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند.

هیات ها با اشاره به متن های تهیه شده که در نتیجه نشست های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده اند،  از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاباهنگ کنونی در ادامه گفتگوها تاکید کردند.

گفتنی است در دو هفته اخیر، مذاکرات و رایزنی های مختلف میان هیات ها چه در سطوح معاونین و چه در سطوح کارشناسی به صورت فشرده در جریان بود؛ از جمله ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون، گروه کارشناسی لغو تحریم ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیات های همه کشورهای عضو برجام دریک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش نویس را برای ملاحظه روسای هیات ها و سپس گزارش به پایتخت ها آماده کنند.

در نتیجه این رایزنی ها و نیز تلاش های هیات های کارشناسی طرف های درگیر در گفتگوها، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم های سیاسی در پایتخت های کشورها است، بقیه بخش های متن تقریبا آماده است.

هیات ها در پایان این دور از گفتگوها عازم پایتخت های خود شدند.قرار است دور دیگر گفتگوها هفته آینده مجددا از سر گرفته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی