یک دایناسور عظیم‌الجثه که فسیل آن در سال ۲۰۰۶ در استرالیا کشف شده بود به طور رسمی به عنوان نمونه‌ای از یک گونه جدید جانوری معرفی و نامگذاری گردید.

به گزارش ایران پژواک، این گونه به نام «آسترالوتیتان کوپرنسیس»، بزرگ‌ترین حیوان یافت شده در استرالیا و یکی از بزرگ‌ترین حیوانات شناخته شده است که تاکنون پا بر روی کره زمین گذاشته است.

این دایناسور به گروه تیتانوسورها تعلق دارد که تقریباً ۱۰۰ میلیون سال پیش زندگی روی زمین می‌زیسته اما نسل آن منقرض شده است. نمونه‌هایی از این گروه از دایناسورهای گیاهخوار گردن بلند در تمام قاره‌ها پیدا شده است.

دانشمندان قد این جانور را ۵ تا ۶.۵ متر و طول آن را ۲۵ تا ۳۰ متر برآورد می‌کنند.

رابین مکنزی، کارشناس موزه تاریخ طبیعی ارومانگا در ایالت کوئینزلند استرالیا به خبرگزاری فرانسه گفت: «مقایسه اندازه اندام‌های این تیتانوسور با فسیل دایناسورهای دیگر نشان می‌دهد که او یکی از پنج حیوان بزرگ جهان بوده است.»

استخوان‌های فسیل شده این دایناسور در سال ۲۰۰۶ در مزرعه خانوادگی آقای مکنزی واقع در هزار مایلی غرب بریزبن در حوضه ارومانگا کشف شد و اسکلت آن به نام رودخانه‌ای به نام «کوپر» نامگذاری گردید.

این کشف ابتدا مخفی نگه داشته شد و همزمان پژوهشگران با حوصله کار کاوش محل را انجام دادند. این اسکلت اولین بار در سال ۲۰۰۷ در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گفته اسکات هاکنول، دیرین‌شناس موزه کوئینزلند تأیید این که کوپر به گونه جدیدی تعلق دارد، نتیجه «یک روند بسیار طولانی» بوده است. این تحقیق که شامل مقایسه سه بعدی استخوان کوپر با نزدیک‌ترین پسرعموهایش بود، روز دوشنبه در یک نشریه علمی منتشر شد.

هوکنول گفت چندین استخوان‌ دیگر دایناسور در همان منطقه یافت شده است و افزود که حفاری و کاوش بیشتری در منطقه نیاز است. وی گفت: «یافته‌هایی از این دست مانند نوک کوه یخ است که حجم عظیم آن دیده نمی‌شود.»

بزرگ‌ترین دایناسور شناخته شده در جهان «تیتانِ پاتاگونیا» نام دارد که در آرژانتین کشف و در سال ۲۰۱۷ معرفی شده است. بر پایه برآورد دیرینه‌شناسان، وزن این حیوان حدود ۷۰ تن، معادل حدود ۱۰ فیل آفریقایی و طول آن حدود ۳۸ متر بوده است.

http://www.iranpejvak.com/d/2021/06/09/0/23452.mp4

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی