سه کشور اروپایی

دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام اعلام کردند که به صورت فشرده با سایر اعضای توافق هسته‌ای ایران و آمریکا در تلاش هستند تا برجام را احیا کنند.

به گزارش ایران پژواک، در این بیانیه که از سوی کورین کیتسل سفیر و نماینده دائم انگلیس نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین به نمایندگی از کشورش، آلمان و فرانسه قرائت و یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد به تعلل طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی و فشار حداکثری آمریکا اشاره نشده اما از ایران خواسته شده تا از فرصت دیپلماتیک برای بازگشت به اجرای کامل این توافق در راستای احیای مزایای آن به سود همه استفاده کند.

در ادامه بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: ما به برنامه جامع اقدام مشترک هنگامی که به طور کامل اجرا شود و به سود منافع امنیتی همه ماست متعهد هستیم. از مذاکرات جاری وین هم با حضور تمام مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده آمریکا که روی تسهیل بازگشت واشنگتن به این توافق و بازگشت ایران به اجرای تعهداتش و احیای مزایای برجام متمرکز است حمایت و متعهد هستیم.

طرف‌های اروپایی نسبت به تدابیر جبرانی ایران در برجام ابراز نگرانی کرده و ادعا کردند که از ادامه عدول ایران از تعهدات هسته‌ای خود از جمله اقدامات انجام‌شده توسط این کشور از ژانویه ۲۰۲۱ نگرانند. این مسئله به گفته آنها از آن جهت تأسف‌آور است که برخی از این اقدامات زمانی انجام شده‌اند که همه طرف‌های برجام و ایالات متحده درگیر رایزنی‌های اساسی با هدف یافتن راه حلی دیپلماتیک جهت احیای برجام هستند.

در ادامه این بیانیه به تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد اشاره و ادعا شده که این گام‌ها برای تولید سلاح اتمی حیاتی و منجر به کسب دانش غیر قابل بازگشت درباره تولید سلاح هسته‌ای شده است. تروئیکای اروپایی همچنین نسبت به محدودیت دسترسی بازرسان آژانس برای نظارت از برنامه صلح آمیز اتمی ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل تهران با آژانس در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شدند.

اعضای اروپایی برجام ادعا کرده‌اند که محدود کردن دسترسی بازرسان آژانس، کار را برای اطمینان جامعه جهانی از اینکه برنامه اتمی ایران صلح آمیز بوده دشوار کرده است. در این بیانیه ادعا شده است که اعضای شورای حکام نسبت به تدابیر جبرانی ایران در برجام جداً نگران هستند.

تروئیکای اروپایی از ایران خواسته‌اند تا «ضمن توقف تمامی اقدامات مغایر با برجام و به عقب برگرداندن آنها فرصت دیپلماتیک گفت‌وگوهای وین را مغتنم شمرده و به پایبندی کامل تعهداتش در برجام بازگردد.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی