• ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
  • کد خبر: 22450
هورالعظیم

اگرچه سازمان مسئول در روزهای گذشته همگی بخش دیگری را مقصر حال امروز هورالعظیم دانسته‌اند، اما آنچه که رسانه‌های محلی اسمش را «هولوکاست آبی» دانسته‌اند به گفته کارشناسان دلایل عمیق‌تری هم دارد.

به گزارش ایران پژواک، علی ارواحی کارشناس مدیریت تالاب‌ها در این رابطه توضیح می‌داد: «در هورالعظیم با طرح‌های توسعه مختلفی روبرو هستیم، مثلا در آن محدوده بحث حفاری‌ها را داریم که مشکلاتی برای تالاب به وجود آورده است. متاسفانه روند توسعه در کشور ما متناسب با ظرفیت زیست‌بوم‌های ما نیست و شکلی از توسعه را شاهد هستیم که پیامد آن شرایط بحرانی امروز تالاب‌هاست. شاید باید سیاستی به عنوان خودکفایی آب در کشور داشته باشیم. وزارت نیرو به جای راهکارهای سازه‌ای و فیزیکی، در توزیع برنامه آب باید به راه حل مبتنی بر طبیعت روی بیاورد.»

این سیاست‌های توسعه متاسفانه پیامدهای ترسناکی به همراه داشته است و این برای مثال فعالان محلی خبر داده‌اند که همین امسال در اوج روزهای خشکی هورالعظیم، ۲۰ خوانوار دامپرور از حاشیه هورالعظیم به مناطق دیگر مهاجرت کرده‌اند.

ارواحی می‌گوید: «ما غافل از آن هستیم که در بلندمدت هم این شکل توسعه می‌تواند خود ما را با مشکل مواجه کند؛ با نابودی هورالعظیم ریزگردها تشدید می‌شوند و با چالش بزرگ سلامتی روبرو می‌شویم، بهره‌برداری از دام‌ها با مشکل روبرو می‌شود و حتی در آینده خود کشاورزان از این موضوع آسیب می‌بینند و ...»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی