• ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
  • کد خبر: 22523
شرکت دخانیات ایران

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، از واگذاری سهام شرکت دخانیات به بورس در آینده نزدیک خبر داده است.

به گزارش ایران پژواک، سیاوش افضلی روز سه شنبه در نشست خبری در جمع رسانه‌های گروهی استان در شرکت مجتمع گیلان افزود: در مرحله نخست ۱۰ درصد از سهام این شرکت در بورس عرضه می‌شود تا قیمت مناسب به‌دست بیاید و بعد از آن همه سهام با قیمت محاسبه شده به بورس عرضه می‌شود.

وی افزود: طی شش ماه دوم نخست سال ۹۸ بیش از ۷۰ درصد محصولات دخانیات قیمتی پایین‌تر از بازار داشتند یعنی شرکت زیان‌ده بود ولی اکنوم حاشیه سود محصولات شرکت از ۱۷ تا ۲۰ درصد است.

‌وی با بیان اینکه شش هزار نفر در شرکت دخانیات فعالیت می‌کنند و این شرکت با شش هزار کشاورز همکاری دارد، افزود: تصمیم به خصوصی‌سازی، بدون در نظر گرفتن مقدمات آن در دهه ۹۰ موجب شد که بازار حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی مصرف سیگار در کشور به حیات خلوت برندهای بین‌المللی تبدیل شده و سود آن نصیب شرکت‌های خارجی شود.

افضلی تصریح کرد: به‌دنبال این تصمیم، دخانیات ایران در سال ۹۸ با مشکلاتی روبه‌رو شد، به طوری که مواد اولیه در زمان مناسب به خط تولید نرسید و ماشین‌آالات در هفت مجتمع تولیدی تا آستانه توقف پیش رفت.

مدیر عامل شرکت دخانیات ایران افزود: با تغییر مدیریتی و اقدامات انجام شده از سال ۹۸ خطوط تولید تمامی برندها در سه شیفت کاری به فعالیت بازگشتند و معوقات کشاورزان پرداخت شد و با افزایش فروش و تولید محصول در نیمه دوم سال ۹۸ با وجود شیوع کرونا دخانیات ایران از یک بنگاه زیان‌ده به یک شرکت سودده تبدیل شد.

گردش مالی دو هزار میلیارد تومانی شرکت دخانیات

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این میان پنهان مانده آن است که در طرح تحقیق و تفحص فقط شرکت دخانیانت مورد توجه قرار گرفته نه کل صنعت در حالی که از گردش مالی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی صنعت دخانیات تنها دو هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت دخانیات است.

افضلی با اشاره به سهم ١۴ درصدی دخانیات ایران از بازار کشور افزود: باید سهم پایین شرکت دخانیات ایران از بازار هم مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرد چرا که در حال حاضر وضعیت تولید و سهم بازار شرکت دخانیات ایران نسبت به دهه ۸۰ خوب نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عمده سهم بازار در دست محصولات شرکت‌های خارجی است به عبارت دیگر شرکت‌های خارجی حلقه سودده زنجیر صنعت را در دست گرفته‌اند درحالی که هیچ مسولئیتی در بخش کشاورزی و اشتغال نمی‌پذیرند.

افضلی گفت: ما مخالف رقابت کشورهای خارجی نیستیم اما امکانات باید عادلانه تقسیم شود.

وی افزود: طی سال گذشته، نزدیک به ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ سیگار تولید کردیم که این میزان نسبت به سال ۹۸ نشان‌دهنده افزایش ۵۰ درصدی است؛ ضمن اینکه توان تولید نزدیک به ۲۸ میلیارد نخ در سال یعنی نیمی از مصرف کشور را داریم.

افضلی همچنین با اشاره به اینکه عمده واردات مواد اولیه ما از کریدور جنوب کشور است، افزود: تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم که بخشی از مواد اولیه از انزلی وارد کشور شود.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: صادرات توتون برای روسیه و تنباکو برای کشورهای عربی را داریم که بیشتر از طریق مسیر آستارا انجام شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی