بارش

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در حالی زمستان پربارش‌ترین فصل سال در سیستان و بلوچستان است که بارش‌های مونسون این الگوی پنجاه ساله را بهم زد و سبب شد تا امسال تابستان، پر بارش ترین فصل شود.

به گزارش ایران پژواک، محسن حیدری در زاهدان اظهار داشت: حداقل در نخستین ماه تابستان امسال معادل ۴۵ برابر تمام بارش های زمستان گذشته در استان باران باریده است.

وی افزود: این اختلاف بارش به دلیل کم بارشی بی سابقه در زمستان گذشته بوده است به طوری که تمام بارش های زمستان ۱۳۹۹ در سیستان و بلوچستان به ۰.۴ میلی متر رسید و کم بارش ترین زمستان استان در نیم قرن اخیر را رقم زد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در کنار کم بارشی زمستان،فعالیت خوب مونسون هند مزید بر علت شد تا حداقل بیش از ۱۸ میلی متر از کم بارشی استان در سال زراعی در نخستین ماه تابستان جبران شود.

حیدری گفت: در حدود سه هفته متناوب است که بارش های مونسون در نقاط مختلف استان در حال باریدن به طوریکه بیشینه ارتفاع نقطه ای بارش ها به بیش از ۸۰ میلیمتر نیز رسیده است.

بارش های تیرماه امسال ۲۷۰ درصد بارش های نرمال فصل تابستان

وی تصریح کرد: بارش های تیرماه امسال استان بیش از ۲۷۰ درصد شرایط نرمال بارش های سه ماهه تابستان در بلندمدت بوده است. به طور معمول سالی ۴.۹ میلی متر از بارش های استان در تابستان میبارد.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: به رقم فعالیت خوب مونسون در تابستان اما بارش های این موقع از سال نقش قابل توجهی در جبران کسری بارش های ماههای سرد سال را نمی کند چراکه در این موقع از سال به دلیل گرمای هوا هم تبخیر زیاد است و هم بارش ها از نوع رگباری است که در مقطع زمانی کم و در حجم بالا می بارد.

حیدری افزود: با همه اوضاع و احوال بارش های تیرماه، تا حدی استان را از شرایط فوق بحرانی و اضطرار آبی خارج کرد اما هنوز با کسری جدی بارش مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین خروجی برآورد وضعیت خشکسالی هواشناسی با شاخص SPEI ۱۰ ساله، همچنان بیش از ۹۳ درصد مساحت استان و ۱۰۰ درصد مساحت شهرستان های دلگان، زابل، فنوج، قصرقند و نیکشهر درگیر درجات مختلف خشکسالی هستند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری گفت: اگر حدود ۱۵ سال متوالی جمع بارش سالانه استان بیش از ۱۵ درصد شرایط نرمال شود، آن موقع می توان گفت وضعیت بارش استان به حالت نرمال باز گشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی