• ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
  • کد خبر: 23098
ابراهیم رئیسی

روسای جمهور ایران و چین در خصوص گسترش همکاری های دوجانبه و تسریع در تامین واکسن های خریداری شده گفتگو کردند.

به گزارش ایران پژواک، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز چهارشنبه در گفتگوی تلفنی با شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت: ارتقای سطح همکاری ها و گسترش روابط با چین، اولویت دولت ایران در عرصه سیاست خارجی است.

رئیسی طرح‌های راهبردی چین مانند طرح بزرگ «یک کمربند-یک راه» را منطبق بر منافع ایران دانست و خاطر نشان کرد: اجرای کامل برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین باید در دستور کار همه دستگاه های دو کشور باشد.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران با حمایت کامل از اصل چین واحد، دخالت گستاخانه آمریکا در امور داخلی این کشور را محکوم می کند.

رئیس جمهور ایران بیان داشت: از همکاری دولت چین برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و فروش واکسن به ایران قدردانی کرده و امیدواریم در تامین میلیون‌ها دوز واکسن‌های خریداری شده تسریع شود.

رئیسی گفت: سیاسی کردن مسئله منشا بیماری همه گیر کووید ۱۹، تهدید جدی سلامت و بهداشت جهانی بوده و نمونه ای از تلاش برخی کشورها به منظور منزوی کردن چین است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با چین در زمینه استقرار امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان و تلاش در جهت توسعه، پیشرفت و رفاه برای مردم این کشور است، افزود: بر این باوریم که خروج بیگانگان و نیز تجربه های گذشته در این کشور، ضرورت همراهی و مشارکت همه جریان های افغانستانی برای تضمین امنیت و توسعه افغانستان را بیش از هر زمان دیگری روشن کرده است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز در این گفتگو با ابراز خرسندی از اینکه روابط دو کشور در ۵۰ سال گذشته فارغ از تغییر شرایط بین المللی رو به گسترش بوده است، گفت: روابط دو کشور بخصوص پس از توافق برنامه همکاری های جامع ایران و چین، نتایج و دستاوردهای چشمگیری داشته است.

شی جین پینگ با تمجید از همکاری های سازنده ایران و چین در دوران همه گیری کرونا اظهار داشت: چین حداکثر توان خود را برای تحویل واکسن به ایران و کمک به غلبه ایران بر ویروس کووید۱۹ به کار خواهد گرفت.

وی با استقبال از مشارکت طرف ایرانی در ابتکار "یک کمربند- یک راه"، از آمادگی پکن برای تقویت همکاری با تهران در این زمینه خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تصریح به اینکه آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و ایران را تحت فشار حداکثری قرار داده است، گفت: این موضوع منشا اصلی بحران کنونی هسته ای است و چین از مطالبات منطقی ایران حمایت می کند.

رئیس جمهور چین در خصوص مساله افغانستان نیز با اشاره به اینکه چین و ایران در این مساله منافع و مطالبات مشترک دارند و در سال های اخیر نیز همکاری های خوبی داشته اند، تصریح کرد: در شرایط جدید آمادگی تقویت هماهنگی و همکاری‌ها را داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی