• ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
  • کد خبر: 23252
بورس

عواملی چون نهایی شدن کابینه پیشنهادی دولت و وارد شدن برنامه های وزرا به فاز اجرایی، می تواند در هفته پیش رو بر بازار سرمایه موثر باشند.

به گزارش ایران پژواک، بورس در هفته گذشته تا حدودی بلا تکلیف بود، به دلیل اینکه کمی رنگ و بوی سیاست به خودش گرفته بود و فعالان بازار سرمایه منتظر تایید وزیرهای پیشنهادی بودند تا برنامه‌های خودشان را در حوزه‌های مورد نظر ارائه دهند. در همین رابطه نظر کارشناس ها را  در مورد وضعیت بازار سرمایه در هفته پیش رو جویا شدیم.

جواد عشقی نژاد در رابطه با پیش بینی وضعیت بورس در این هفته، گفت: با نظر به هفته گذشته می‌توانیم تا حدودی در رابطه با هفته پیش رو به جمع بندی مناسبی برسیم، یکی از رویدادهای مهم در هفته گذشته معرفی کابینه دولت جدید به مجلس بود. تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت که در روز چهارشنبه رخ داد نیز از اتفاق‌های مهم هفته گذشته بود، که نباید از آن‌ها غافل شویم.

او ادامه داد: همچنین  تسلط طالبان بر افغانستان باعث کاهش میزان عرضه دلار کاغذی از سمت هرات شد، که این امر اثر خودش را در تقاضا و قیمت دلار و برابری ریال و دلار گذاشت، چرا که قیمتی است که مستقیما بر روی بورس و سودآوری صنایع آن تاثیر دارد.

نهایی شدن کابینه پیشنهادی باعث ایجاد آرامش در بورس

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: عواملی چون نهایی شدن کابینه پیشنهادی، وارد شدن برنامه ها به فاز اجرایی و آرامش نسبی که در افغانستان ایجاد خواهد شد، می تواند ثبات موقتی از برابری نرخ ارز را ایجاد کند و اینکه سیاست‌های پولی کشور نیز با مشخص شدن رئیس کل بانک مرکزی روشن‌تر می شود.

او ادامه داد: دستور اصلاح بودجه کشور نیز می‌تواند در تعادل و کنترل بودجه اثر گذار باشد، بنابراین تمام عوامل گفته شده می‌تواند بر آرامش سیاسی و رفتار اقتصادی سرمایه گذاران موثر باشد.

عشقی نژاد با اشاره به موضوع  کامودیتی‌ها و قیمت های جهانی موثر بر بازار سرمایه عنوان کرد: در تمامی کشورهای جهان به خصوص چین که بزرگ ترین مصرف کننده کامودیتی در جهان است، آثار کرونا کمرنگ شده است که این امر می‌تواند مانند هفته‌های قبل، تقاضا را برای کامودیتی‌ها زیاد کند. این افزایش تقاضا می‌تواند برای چند هفته آتی نیز ثبات داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همچنین سایر بخش‌های اقتصادی قابلیت سرمایه گذاری با پول‌های خرد را ندارند، بنابراین در شرایط فعلی بیشتر پول‌ها به بورس می‌آیند، اما این ورود پول به بازار در سهم‌های بزرگ کمتر و در سهام ها کوچک تر بیشتر خواهد بود، البته به این شرط که دلار ثبات خودش را حفظ کند.

پول از بازار سرمایه خارج نمی‌شود

عشقی نژاد تشریح کرد: در هفته پیش رو پول از بازار سرمایه خارج نمی‌شود، اما ممکن است پول از سهم به سهم دیگری یا از صنعتی به صنعت دیگر جا به جا شود، ولی ورود سرمایه به بازار می تواند با نظر به شرایط بازارها ی موازی ادامه دار باشد.

انتشار گزارش‌های مرداد ماه مهم‌ترین اتفاق در هفته آتی 

مهدی دلبری در رابطه با پیش بینی بورس در هفته فعلی گفت: انتشار گزارش‌های مرداد ماه مهم‌ترین اتفاق در هفته آتی است، تا به حال براساس گزارش‌های منتشر شده گروه‌های فلزی دارای گزارش‌های نسبتا ضعیفی بودند و سایر گروه‌ها گزارش‌های متعادلی داشته اند.

او ادامه داد: فروش شرکت‌ها در مرداد ماه می‌تواند از تیر ماه کمتر باشد که این امر بر روی بازار اثر منفی می‌گذارد. به اضافه اینکه در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت نفت نیز بودیم.

دلبری در رابطه با رای اعتماد وزرا بیان کرد: فعالان بازار سرمایه منتظر هستند تا مشاهده کنند که برنامه‌های اعلامی تیم اقتصادی به چه صورت خواهد بود، اگر برنامه‌هایی که وزرای جدید دارند، مبنی برعدم قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که بازار شرایط متعادل تری را تجربه کند.

او ادامه داد: از طرف دیگر باید شاهد سیاست‌های دولت در خصوص تعامل با دنیا و جبران کسری بودجه با فروش نفت باشیم. این در حالی است که کسری بودجه در صورت ادامه، می‌تواند باعث افزایش نرخ سود بانکی و تورم شود.

حال با نظر به گفته‌های کارشناس‌ها می توان نتیجه گرفت که، با مشخص شدن وضعیت وزرای پیشنهادی و آمدن گزارش‌های مرداد ماه بعضی شرکت‌ها، بازار بتواند در هفته فعلی وضعیت نسبتا متعادل و رو به رشدی داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی