• ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
  • کد خبر: 23560
پوتین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: مسکو همیشه از مشارکت تمام عیار ایران در این سازمان حمایت می کند.

به گزارش ایران پژواک، پوتین روز جمعه در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت: روسیه از تصمیم برای آغاز مراحل پذیرفتن ایران به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند زیرا همواره خواهان مشارکت کامل این کشور در سازمان شانگهای بوده است. 

وی ادامه داد: ما همه اهمیت فراوان برای مسائل مربوط به همکاری سازمان همکاری شانگهای با کشورهایی که سعی در برقراری روابط و گفت و گوهای صریح و کامل با سازمان ما دارند و امکان برای مشارکت و پیوستن به کار آن را بررسی می کنند، قائل هستیم. 

رئیس جمهوری روسیه گفت: در این رابطه روسیه از تصمیم مطرح شده در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای برای اغاز تشریفات پذیرفتن جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو این سازمان حمایت می کند.

وی افزود: ما همواره از مشارکت کامل ایران در کار سازمان همکاری شانگهای حمایت کردیم و به این نکته توجه داشتیم که این کشور نقش مهمی در منططقه اورسیا ایفا می کند و از مدتها پیش بطور سود مند با سازمان شانگهای همکاری می کند.

رئیس جمهوری چین در نشست سازمان شانگهای در تاجیکستان گفت که در نشست امروز، ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته می‌شود.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین که امروز جمعه به صورت مجازی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان شرکت داشت، اعلام کرد که ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته می شود.

رئیس جمهوری چین طی سخنرانی آنلاین خود در این اجلاس از تحریم های اعمال شده بر مبادلات اقتصادی جهان انتقاد کرد.

وی از هیچ کشوری نامی نبرد اما گفت هرگونه موانع در تجارت، تجارت و فناوری باید برداشته شود و این فرصت ها در اختیار همه قرار گیرد.

 نارندرا مودی نخست وزیر هند روز جمعه در جریان سخنرانی مجازی خود در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حال برگزاری است، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت.

به گزارش ایرنا از شبکه خبری "ایندیا تودی"، مودی گفت: من عضویت تازه ایران در سازمان همکاری شانگهای را به این کشور تبریک می‌گویم. من همچنین انتخاب عربستان، قطر و مصر به عنوان همکاران جدید گفت و گو را تبریک می‌گویم. 
وی در خصوص پروژه‌های ارتباطی در منطقه اظهار داشت: هرگونه پروژه ارتباطی نمی‌تواند یک طرفه باشد. برای اطمینان از اعتماد متقابل، پروژه‌های اتصال باید مشورتی، شفاف و مشارکتی باشد. باید به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشت.

به گزارش ایرنا از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز جمعه به صورت مجازی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان جریان دارد، شرکت کرد.

رئیس جمهوری روسیه در ابتدای سخنان خود با اشاره به وضعیت متشنج افغانستان به خروج شتاب زده نیروهای آمریکایی از این کشور اشاره کرد و آن را فرار خواند.

وی گفت: اینک در برابر سازمان ما (سازمان شانگهای) هدف هماهنگ کردن سیاست ها باتوجه به ریسک های جدی در رابطه با متشنج شدن اوضاع افغانستان پس از خروج شتاب زده و فرار نیروهای آمریکایی و متحدان آنها در ناتو از این کشور قرار دارد.

پوتین خواستار استفاده از امکانات و توانمندی های سازمان همکاری شانگهای برای کمک به پیشبرد روند صلح در افغانستان شد و گفت: باید دولت جدید افغانستان را به اجرای وعده های خود ترغیب کرد.

وی همچنین بر لزوم ازسرگیری فعالیت گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان تاکید کرد.

تاکید پوتین بر تعمیق همکاریهای اقتصادی سازمان شانگهای 

پوتین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که تعمیق روابط و همکاریهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم است.

وی افزود: به رغم نیاز به توجه خاص به ضرورت مقابله با چالش های جدید در منطقه ما، مجموعه ای از اهداف فرا روی کشورهای عضو سازمان شانگهای ازجمله تعمیق همکاریهای اقتصادی حائز اهمیت است. 

 دولت روسیه سه هزار میلیارد روبل برای حمایت از مردم هزینه کرد

پوتین همچنین گفت: دولت روسیه برای حمایت از مردم این کشور در دوره همه گیری کرونا ۳ هزار میلیارد روبل (بیش از ۴۱ میلیارد دلار) هزینه کرد.

وی افزود: این رقم ۴.۵ درصد تولید ناخالص ملی روسیه را تشکیل می داد.

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

به گزارش ایرنا در این اجلاس منطقه‌ای که با میزبانی تاجیکستان برگزار می شود، علاوه بر رئیس جمهوری تاجیکستان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت آنلاین در این نشست شرکت کرده اند.   

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی