• ۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
  • کد خبر: 23726
الهام علی اف

" الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان گفت : مساله قره باغ برای همیشه حل شده است و همه باید آن را بپذیرند.

به گزارش ایران پژواک، علی اف طی سخنانی به مناسبت سالروز آغاز جنگ ۴۴ روزه در قره باغ که از طریق شبکه های تلویزیونی این کشور پخش شد، خاطر نشان کرد، ارتش جمهوری آذربایجان یک سال قبل عملیات ضدتهاجمی را آغاز کرد و در جریان جنگ ۴۴ روزه سرزمینهای خود را از اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ آزاد کرد.

وی با اشاره به این که مساله قره باغ برای همیشه حل شده است، افزود: در حال حاضر واحد جداگانه ای با نام " قره باغ کوهستانی " وجود ندارد.

رییس جمهور آذربایجان گفت: " اگر کسی درصدد احیای مرده‌ای به نام "قره باغ کوهستانی" باشد، می‌تواند این مرده را در کشور خود زنده کرده و در سرزمین خود مرکزی یا یک جمهوری به نام "قره باغ کوهستانی" ایجاد کند و ما هم آن را به رسمیت خواهیم شناخت.

وی با متهم کردن ارمنستان به  ترویج تنفر نسبت به مردم جمهوری آذربایجان  گفت که ویران شدن سرزمینهای آزاد شده در دوره اشغال منطقه قره باغ  نتیجه ایدئولوژی ایروان است.

علی اف با اشاره به این که در حال حاضر گرایش خطرناکی در ارمنستان مشاهده می شود، گفت: اگر آنها بار دیگر خطری برای جمهوری آذربایجان ایجاد کنند  ضربه دیگری خواهند خورد و کسی نباید تردیدی نسبت به آن داشته باشد.

ایالت خودمختار قره باغ کوهستانی در قلمروی جمهوری آذربایجان در آستانه  فروپاشی شوروی سابق، جدایی خود را از دولت مرکزی باکو اعلام کرد.

اقدامات جدایی طلبانه ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی و تلاش های ارمنستان برای الحاق این منطقه منجر به درگیری های نظامی سالهای ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۴ میلادی میان آذربایجان و ارمنستان شد.

در نتیجه این درگیری های نظامی منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان دیگر جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

تلاش های بین المللی نزدیک به ۳۰ سال برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ نتیجه ای نداشت و جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمینهای اشغالی خود در قره باغ را آزاد کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی