خودرو

هر روز می‌گویند که به دلیل ورود شورای رقابت خودروسازان زیان کرده اند اما قیمت منصفانه قیمت کارخانه است و قیمت بازار منصفانه نیست.

به گزارش ایران پژواک، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، در نشست خبری گفت: شورای رقابت باید استقلال داشته باشد و بر اساس دلخواه دولت تصمیم‌گیری نکند. بازار خودرو انحصاری است و ما تلاش کردیم نگذاریم انحصارگر قیمت‌های خود را به بازار تحمیل کند.

وی در ادامه افزود: زمانی که تورم بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد است تولیدکننده باید حداقل‌ها را به قیمت اضافه کند و وقتی ما ۸ درصد به قیمت خودرو افزودیم مردم هم علیه شورای رقابت موضع گرفتند. در حالی که تولیدکننده نیز نیاز به افزایش قیمت داشت.

وی گفت: هر روز می‌گویند که به دلیل ورود شورای رقابت خودروسازان زیان کرده‌اند اما قیمت منصفانه قیمت کارخانه است و قیمت بازار منصفانه نیست.

قیمت پایه بر اساس سال ۹۰_۹۱ است

شیوا افزود: شورای رقابت قبول ندارد که از طریق هزینه تمام شده قیمت گذاری کند بلکه ما به قیمت پایه اعتقاد داریم و سال به سال تورم بخشی را به آن اضافه می‌کنیم. قیمت پایه بر اساس سال ۹۰_۹۱ است که هر سال تورم بخشی به آن اضافه شده است. برای خودروهای جدید هم از طریق روش کلینک قیمت گذاری عمل کردیم.

رئیس شورای رقابت گفت: در سال ۹۰_۹۱ مشکلی در عرضه و تقاضا نداشتیم و مبنای قیمت را بر اساس آن سال گذاشتیم.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل ارزان بودن نیروی انسانی و انرژی و … قیمت‌های کارخانه‌های ما واقعی است و اگر خودرو وارد کشور شود مطمئناً قیمت‌های بازار می‌شکند زیرا ان نرخ‌ها واقعی نیستند.

در قرعه کشی هیچکس نمی تواند نفوذ کند

رئیس شورای رقابت گفت: می‌گویند با قرعه کشی مخالفیم. در حالی که در قرعه کشی هیچکس نمی‌تواند نفوذی کند. در کشوری که تورم بالاست عقل سالم می گوید پول را کالا کنید از این رو افراد زیادی برای خودرو ثبت نام می‌کنند. ما محدودیت‌های مشخصی برای عدم ورود دلالان گذاشته‌ایم.

شیوا تاکید کرد: تنها راه گذر از این مسائل افزایش عرضه است. متأسفانه اصلاً به دنبال افزایش عرضه نیستند. به هر حال در این تعداد عرضه فعلی که تقاضا چند برابر آن است چگونه باید خودروها را عرضه کرد؟ هر کس هر پیشنهاد دیگری دارد بگوید.

مونتاژی‌ها برای تعیین قیمت دلار را ۸۰ هزار تومان حساب می‌کنند

وی افزود: از دو سال پیش گفتیم با توجه به اینکه خودروسازان ما افزایش عرضه نمی‌کنند باید واردات انجام شود. ما محدودیت‌های ارزی دارند اما همین خودروهای تولیدی ما ارزبری دارند و خودروهای مونتاژی هم ما ارزبری زیادی دارند.

شیوا گفت: خودروهای مونتاژی کنترل شده نیستند و گاهاً برای تعیین قیمت، دلار را هشتاد هزار تومان حساب می‌کنند.

رئیس شورای رقابت افزود: واردات خودرو هیچ فشار ارزی به کشور وارد نمی‌کند. اگر خودروی ۳ ساله وارد کشور شود مردم توان خرید آنها را دارند. اگر تعرفه بالا نباشد برای خودروهای صفر هم مشتری پیدا می‌شود.

عرضه خودرو در بورس تضمینی برای کاهش قیمت نیست

شیوا در مورد عرصه خودرو در بورس، تصریح کرد: ارائه خودرو در بورس در شورای رقابت رأی نیاورد زیرا همان قیمت‌های بازار در بورس معامله خواهد شد و به دست مردم نمی‌رسد و باز هم دلال بازی می‌شود و تضمینی برای کاهش قیمت در بورس نیست. تنها راه کاهش قیمت افزایش عرضه است.

رئیس شورای رقابت اظهار کرد: خودروسازان هیچ مدل دیگری غیر از قرعه کشی نمی‌توانند بفروشند. شورای رقابت بالکل با پیش‌فروش مخالف است. تاکنون ۶۰۰ شکایت در مورد پیش‌خرید برای ما آمده است.

شیوا افزود: تا قیمت نهایی خودرو مشخص نشده نباید پیش‌فروشی صورت بگیرد. وقتی مشتری پیش‌پرداخت کرده، هیچ سودی هم دریافت نکرده چرا باید این موضوع را بپذیرد؟ ما گفتیم همان پولی که مشتری در مرحله اولیه می‌دهد بر اساس آن درصدی از خودرو سهم مشتری شود. بنابراین فروش فوق‌العاده بهتر است و ما مخالف پیش‌فروش هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی