بورس

روز یکشنبه برای دومین روز متوالی شاخص بورس کاهش یافت و بسیاری از نمادها بازدهی منفی داشتند. کارشاناسان بازار سرمایه عقیده دارند برخی از این جو منفی حاکم در بازار بر اثر سیگنال‌هایی است که از بانک مرکزی دریافت می‌شود. با این حال افت شاخص ادامه دارد یا خیر؟

به گزارش ایران پژواک، شاخص کل بورس امروز حدود ۱۰ هزار واحد کاهش یافت و بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز عملکرد منفی داشتند. افراد حقیقی امروز ۴۷۰میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند که بیشترین خروج پول حقیقی از بورس یا فرابورس مربوط به گروه فلزات اساسی و همچنین سهام شرکت پارس فولاد سبزوار بود.

کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند یک از دلایل این حجم از خروج نقدینگی و افت شاخص کاهش نرخ ارز و سیگنال‌های است که از بانک مرکزی به بازار می‌رسد. نرخ ارز بعد از انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داده است.

نرخ بهره بانکی باید مشخص شود

محمد مهدی عُشریه، کارشناس بازار سهام در گفتگو با تجارت‌نیوز به انتظارات بازار و سهامداران از کاهش احتمالی نرخ بهره بانکی اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار در بازار سرمایه مشخص شدن نرخ بهره بانکی است. بعدا از انتصاب آقای صالح آبادی برای ریاست یانک مرکزی شایعه‌های زیادی راجع به نرخ بهره بانکی شنیده می‌شود؛ برخی از کاهش نرخ بهره و برخی دیگر از افزیش احتمالی نرخ بهره خبر می‌دهند.

عشریه در ادامه توضیح داد: عدم اطمنیان بازار و سهامداران نسبت به نرخ بهره و مشخص نبودن درصد و شرایط کلی آن موجب عدم اطمینان و فعالیت مطمئن در بورس می‌شود و همین مساله به بازار صدمه وارد می‌کند. مشخص شدن نرخ بهره بانکی برای بازار و سهامداران اهمیت زیادی دارد.

سیگنال تعویض رئیس سازمان بورس

این کارشناس بازار سهام عقیده دارد با توجه به شروع فعالیت رئیس جدید بانک مرکزی بازار قطعا نیم نگاهی به فعالیت‌ها و سیگنال‌هایی که از طرف بانک مرکزی منتشر می‌شود دارد. بعضی از فعالان بازار خبر از برکناری احتمالی رئیس سازمان بورس می‌دهند. همین موضوع یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های است که به بازار داده می‌شود و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محمد مهدی عشریه درباره شرایط آینده بازار بر این عقیده است که با توجه به افزایش قیمت نفت جهانی شرایط برای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی بهتر می‌شود و می‌تواند اثر مثبتی در مسیر حرکت شاخص و بازار سهام باشد.

با توجه به کاهش نرخ دلار و سیگنال‌های بانک مرکزی برای سازمان بورس، از تعویض رئیس سازمان تا کاهش یا افزایش نرخ بهره بانکی باید دید در چند روز آینده از طرف رئیس جدید بانک مرکزی چه سیگنال‌هایی به بازار سهام داده می‌شود و واکنش بورس و سهامدارن چگونه خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی