• ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
  • کد خبر: 23976
عینک

روش‌های مختلفی برای محافظت از چشم‌ها در برابر نور آبی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از عینک محافظ نور آبی است.

به گزارش ایران پژوک، روزنامه جام جم نوشت: نور سفیدی که از خورشید، لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های ال‌ای‌دی، نمایشگر رایانه و سایر وسایل الکترونیکی منتشر می‌شود از نورهای مختلف قرمز، آبی، نیلی، زرد، سبز، بنفش و نارنجی تشکیل شده که هر کدام در طول موج متفاوتی منتقل می‌شود. نور آبی و بقیه نورهای طیف رنگی نقش اساسی در درک ما دارند اما قرارگرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می‌تواند به سلامت ما آسیب برساند. خستگی دیجیتالی چشم از شایع‌ترین اثرات قرارگرفتن در معرض نور آبی است. جدا از درد و سوزش ناشی از خستگی چشم، نور آبی می‌تواند منجر به وارد آمدن آسیب طولانی‌مدت به سلول‌های شبکیه شود. روش‌های مختلفی برای محافظت از چشم‌ها در برابر نور آبی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از عینک محافظ نور آبی است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

«سندرم بینایی رایانه‌ای» اصطلاحی است که برای شرایط مختلف چشمی ناشی از خیره‌شدن طولانی‌مدت به نمایشگر به‌ کار می‌رود. وقتی روی ویدئویی که ویرایش می‌کنید یا مقاله‌ای که می‌نویسید تمرکز دارید، کمتر از حد معمول پلک می‌زنید. به این ترتیب، چشم‌های خود را از لایه مایع محافظتی که اشک ایجاد می‌کند محروم می‌کنید. در نتیجه ممکن است در چشم خود کمی احساس ناراحتی کنید و بینایی شما تار شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور سفید همچنین می‌تواند به دژنراسیون ماکولا منجر شود. این وضعیت که بر اثر وارد آمدن آسیب به قسمت مرکزی شبکیه ایجاد می‌شود، از علل اصلی کاهش بینایی در افراد بالای ۵۰ سال است.

آیا عینک محافظ نور آبی ارزش خرید دارد؟

با همه‌گیری کووید-۱۹ و قرنطینه‌هایی که با خود به همراه داشت زمان استفاده از نمایشگرها افزایش پیدا کرد. در این شرایط برخی از چشم‌پزشکان استفاده از عینک نور آبی را برای حفظ سلامت چشم کاربران توصیه کردند. برخی از کاربران نیز کاهش خستگی چشم با استفاده از این عینک‌ها را گزارش کردند. اما این عینک‌ها معمولا گران‌قیمت بوده و برخی از متخصصان چشم، استفاده از این عینک‌ها را غیر قابل توجیه می‌دانند. به‌ عقیده این متخصصان، هنوز تحقیقات کافی در مورد اثربخشی این عینک‌ها انجام نشده است.

افزون بر این، نور آبی به‌تنهایی عامل سردردها و خشکی چشم نیست. عینک‌های نور آبی مطمئنا آسیبی به چشم نمی‌رساند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که به سلامت چشم کمک کند. این گروه از پزشکان توجه به نکات دیگری همچون تنظیم زمان استفاده از وسایل الکترونیکی، پلک‌زدن کافی، حفظ فاصله مناسب، تنظیم میزان نور دستگاه‌ها و نیز استفاده از قطره‌های چشمی را در مبارزه با خستگی چشم موثرتر می‌دانند.

منبع: Everyday Health

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی