• ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
  • کد خبر: 24369
بورس

امروز بورس با رکوردزنی در شاخص کل سبزترین روز خود طی یک ماه اخیر را پشت سر گذاشت، اما آیا این روند که از چهار روز پیش شروع شده است، ادامه‌دار خواهد بود؟

به گزارش ایران پژواک، بازار سهام، امروز برای چهارمین روز متوالی سبز بود. رشد بیش از سه درصدی شاخص کل و هم‌وزن در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل رکورد زد و به محدوده یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد رسید. اما آیا روند بازار که با سیگنال وزیر اقتصاد به حقوقی‌های بورسی و گفتگوی رئیس سازمان بورس در تلویزیون به صورت دستوری مثبت شده، در ادامه این هفته ماندگار خواهد بود؟

سبزی بورس ادامه‌دار است

نیما آزادی، کارشناس بازار سهام گفت: در چند وقت اخیر که رکود بر بازار حاکم بود هم شرکت‌ها گزارشات شش ماهه خیلی خوبی روانه بازار کردند و P/E تحلیلی خیلی از سهم‌ها به ۵٫۵ رسید که عدد فوق‌العاده خوبی است. این در حالی است که تابستان سال گذشته میانگین P/E بازار به ۳۷ واحد رسیده بود.

وی ادامه داد: اما در چند وقت اخیر با بهبود شرایط و ثبات قیمت دلار، روند بازار همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود به ثبات رسیده که باعث استقبال نسبی از بازار هم خواهد شد.

آزادی در خصوص وضعیت بازار فردا بیان کرد: این وضعیت می‌تواند ادامه‌دار باشد البته به شرط آنکه مسئولان برای اینکه بخواهند در بخش‌های دیگر مثل اوراق افزایشی اعمال کنند، به صورت مصنوعی فشار عرضه را اضافه نکنند.

وی ادامه داد: کلیت بازار مثبت است و توصیه‌ام این است که سهامداران هر سهمی را نخرند. سهام‌هایی که سودآوری بهتری دارند و نسبت P/E و P/S پایین‌تری دارند، در اولویت هستند.

بازگشت اعتماد به بورس

نوید قدوسی، کارشناس بازار سهام، اظهار کرد: بازار از شکل تحلیلی خارج شده و زمینه غیرتحلیلی شدن بازار به واسطه داشتن دامن نوسان و حجم مبنا فراهم شده است. در این میان اتفاقات دستوری که در بازار می‌افتد هم به این مساله دامن زده است.

وی ادامه داد: برای پیش‌بینی بازار باید جواب این سوال را دانست: آیا اراده‌ای که به شکل افزایش تقاضا و مهار عرضه باعث سبز شدن بازار شده، ادامه‌دار خواهد بود؟

قدوسی افزود: یک سری نمادها پشتوانه بنیادی برای سرمایه‌گذاری ندارند و از قضا نمادهایی هستند که روی جو بازار تاثیر می‌گذارند. به نظر می‌رسد حرکت‌هایی اتفاق افتاده که این نمادها در بازار لیدر شدند و جو بازار هم بر اساس معاملات این نمادها تغییر کرده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: سبزی بازار بیشتر تحت تاثیر ادامه‌دار شدن روند مثبت بورس اتفاق افتاده و قسمتی از تقاضایی که امروز در بازار بود نتیجه بازگشت اعتماد به بازار است. از طرفی رشد دلار هم به بازار کمک کرده است.

وی گفت: تغییر جو بازار باعث اقبال بیشتر و تقاضای جدید می‌شود که در نهایت بازار را از شکل قبلی خارج کرده و در ادامه نیز مثبت می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی