نیکول پاشینیان

نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد که از این پس کامیون‌های ایرانی می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی به جمهوری‌ آذربایجان برای سفر به ارمنستان از جاده جایگزین «تاتو-اغوانی» به جای «گوریس-کاپان» استفاده کنند.

به گزارش ایران پژواک، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (پنجشنبه) در جلسه کابینه در واکنش به هشدارهای اخیر جمهوری آذربایجان مبنی بر بازرسی شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان در بخشی از جاده «گوریس-کاپان» که باکو تحت کنترل خود درآورده است، گفت  دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا شهروندان و وسایل نقلیه این کشور از جاده جایگزین استفاده کنند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن پرس»، پاشینیان در سخنرانی خود یادآور شد که از آگوست ۲۰۲۱ (سه ماه پیش)، مقام‌های جمهوری آذربایجان از کامیون‌های باری ایران در بخش‌های «عیوزلی و چایزمی» که از قلمرو آنها در جاده گوریس-کاپان عبور می‌کنند، عوارض گمرکی دریافت می‌کند.

نخست‌وزیر ارمنستان در این خصوص گفت: «دیروز یک اعلامیه غیررسمی از (جمهوری) آذربایجان دریافت شد مبنی بر این که قصد دارند از نیمه شب ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان ماه)، کنترل گمرکی و گذرنامه‌ای برای شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان انجام دهند. پس از دریافت این اخطار، تصمیم گرفتیم تا شهروندان خود را در آن قسمت به سمت جاده کاپان-اغوانی-تاتو-هالیدزور-شینوهایر-ام ۲ هدایت کنیم و ترافیک را در این جا ساماندهی کنیم».

پاشینیان ادامه داد که بخش تاتو-اغوانی که عملاً برای چندین دهه صعب العبور بود، هفته گذشته آسفالت شد و به بهره برداری رسید. وی در این خصوص گفت: «پنجشنبه هفته گذشته من شخصاً از آن جاده برای رفت و برگشت از کاپان استفاده کردم».

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین تأکید کرد که بهره‌برداری از این جاده به مفهوم آن است که مشکلاتی را که مقام‌های جمهوری آذربایجان برای کامیون‌های باری که به ارمنستان سفر می‌کنند، برطرف می‌کند و کامیون‌های باری ایران هم‌اکنون می‌توانند در حال حاضر از این جاده جدید استفاده کنند و از پرداخت عوارض گمرکی به مقام‌های جمهوری آذربایجان خودداری کنند.

پاشینیان توضیح داد: «اتفاقا پس از تصمیم روز گذشته (جمهوری) آذربایجان، وضعیت کامیون‌های ایرانی در بخش گوریس-کاپان تحت کنترل (جمهوری) آذربایجان، تغییری نمی‌کند با این تفاوت که اکنون آن‌ها می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرک از طریق جاده آسفالت شده تاتو-اغوانی تردد کنند».

وی همچنین تصریح کرد که کیفیت عالی این جاده جدید همچنین زمان سفر از و به ایروان-کاپان را کاهش می‌دهد.

نخست‌وزیر ارمنستان در پایان تصریح کرد که کارهای ساخت و ساز بزرگ دیگری برای ساخت جاده‌های جایگزین در تاتو-لتسن، شورنوخ و وروتان و مکان‌های دیگر ادامه دارد.

پیش از این رسانه‌های ارمنستان گزارش کرده بودند که جاده ۴۳ کیلومتری تاتو به اغوانی تا پایان ماه نوامبر آماده خواهد شد تا جایگزین جادیه گوریس-کاپان شود.

اظهارات پاشینیان در حالی مطرح شده است که حدود سه ماه پیش خبرگزاری روسی «تاس» گزارش کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان بخشی از بزرگراه بین‌المللی گوریس-کاپان و بخش‌های کارمکرار-شورنوخ و گوریس-وروتان را که ارمنستان را به ایران متصل می‌کند، مسدود کرده است.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان»،  رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی