نفتکش

ایران ماهانه ۱۵ میلیون بشکه نفت به چین صادر می‌کند و برای فروش هر بشکه نفت بین ۵ تا ۶ دلار تخفیف می‌دهد. این یعنی اگر کل سال این روند ادامه پیدا کند، ایران سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تخفیف نفتی به چین می‌دهد. معادل ۱۰ ماه پرداخت یارانه نقدی به کل جمعیت کشور.

به گزارش ایران پژواک، رویترز در گزارشی اعلام کرده بود که چین در سه ماه اخیر، روزانه به طور متوسط بیش از نیم میلیون بشکه نفت از ایران خریده است. یعنی حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت در ماه. نکته مهم ولی این است که ایران مجبور است برای فروش نفت خود به چین تخفیف بدهد. اما چقدر؟

معامله‌گران چینی به رویترز گفته‌اند نفت ایران حدود ۶ یا ۷ دلار ارزان‌تر از نفت خاورمیانه است و به جز این، ایران حدود ۵ یا ۶ دلار تخفیفِ نفتی به مشتریانش می‌دهد.

این یعنی ایران ماهانه ۹۰ میلیون دلار به چین تخفیف می‌دهد تا این کشور نفت ایران را بخرد. با دلار ۲۸ هزار تومانی، تخفیف نفتی ایران ماهانه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

رویترز اعلام کرده که ایران در سه ماه گذشته، روزانه بیش از نیم میلیون بشکه نفت به چین داده است. اگر این روند در کل سال ادامه پیدا کند، ایران سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به چین تخفیف می‌دهد تا این کشور مشتری نفتی ایران باقی بماند.

ایران مجبور به تخفیف نفتی است؟

حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی تخفیف نفتی ایران به چین را تایید می‌کند و می‌گوید: ایران مجبور است به مشتریانش تخفیف نفتی بدهد.

به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا چنان سفت و سخت است که کشورها حاضر نیستند ریسک تجارت با ایران را به جان بخرند. حسینی توضیح می‌دهد: با توجه به وجود تحریم‌ها، ایران مجبور است تخفیف‌هایی اعمال کند تا خرید نفت از ایران برای مشتریان جذاب بماند و خریداران هم حاضر شوند ریسک تحریم‌ها را بپذیرند.

اما نکته جالب‌تر اینکه به گزارش رویترز، نفت ایران به اسم نفت عمان، عمارت متحده و مالزی به چین صادر می‌شود.

به عبارتی ایران به خاطر دور زدن تحریم و فروش بیشتر نفت، هم به ازای هر بشکه، حدود ۵ تا ۶ دلار تخفیف می‌دهد.

اما آیا ایران تنها به چین تخفیف نفتی می‌دهد؟

حسینی می‌گوید: این تخفیف تنها مختص به چین نیست و به همه خریداران داده می‌شود. اکنون کشورهای دیگر مانند ونزوئلا، نیجریه و لیبی نیز نفت خود را با تخفیف به فروش می‌رسانند. پس ایران ناچار است نفتش را با تخفیف‌های زیاد نفتی بفروشد تا مشتریان اندک خود را نگه دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی