زلزله

وقوع دو زلزله بزرگ با قدرتی بیش از ۶ ریشتر و حدود ۴۰ پس لرزه سبب شد استان هرمزگان از روز گذشته تبدیل به کانون زلزله در ایران شود.

به گزارش ایران پژواک، طی یک روز گذشته استان هرمزگان بارها به خود لرزیده است. وقوع دو زلزله به بزرگی ۶.۳ و ۶.۴ ریشتر روز گذشته در این استانِ جنوبی سبب شد رعب و وحشت میان ساکنان این استان بیفتد. انتشار تصاویری از ریزش سنگ‌ها از کوه و لرزش خودروها در جاده‌ها نشان از قدرت زلزله هرمزگان داشت. زمین‌لرزه‌ای که گفته شد در امارات و عربستان هم احساس شد. در پی این زمین‌لرزه شهرستان‌های فین، فارغان و قلعه قاضی شاهد بیش از ۴۰ پس لرزه بودند که بزرگی برخی از آن‌ها به ۴ ریشتر هم می‌رسید.

در پی وقوع این زلزله استاندار هرمزگان اعلام کرد: به کسی توصیه نمی‌کنیم در خانه بماند. همچنین به دستور استاندار کلیه سازمان‌های امدادی هرمزگان به ویژه بیمارستان‌ها در وضعیت آماده‌ باش قرار گرفتند و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کرمان، بوشهر و فارس از آن‌ها خواست با بسیج همه امکانات، برای ارائه خدمات به مصدومان احتمالی زلزله جنوب استان هرمزگان آمادگی کامل داشته باشند. همچنین رئیس جمهور برای رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان در جنوب کشور دستور فوری صادر کرد. از طرفی مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستور فرمانده سپاه برای هرگونه امدادرسانی به زلزله‌زدگان هرمزگان خبر داد.

اگرچه در لحظات اولیه زلزله بسیاری از احتمال وقوع سونامی خبر دادند اما رئیس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه به احتمال زیاد این زمین لرزه اصلی در هرمزگان بوده است، گفت: احتمال سونامی در این منطقه کم است. همچنین روابط عمومی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که آسیبی به نیروگاه اتمی بوشهر در پی زمین لرزه هرمزگان وارد نشده است تا نگرانی‌ها در این باره برطرف شود.

یکی از مواردی که همیشه به‌هنگام وقوع زلزله مورد توجه قرار می‌گیرد تعداد مصدومان و فوتی‌های احتمالی است. با وجود این‌که در ساعت ابتدایی این حادثه گزارش‌های متعددی از مراجعه مصدومان به مراکز درمانی داده شد اما در آخرین گزارش‌ها تعداد مصدومین از طرف دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ۹۹ نفر اعلام شد که ۱۰ نفر از آن‌ها بستری شده‌اند. از طرفی اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین جزئیات دو زمین‌ لرزه شدید در منطقه جنوب شرق کشور و منطقه قشم گفت: در بندرعباس دو نفر جان باخته داشتیم. آن‌طورکه از تصاویر منتشر شده به‌نظر می‌رسد مرگ یکی از جانباختگان به‌دلیل سقوط تیر چراغ برق اتفاق افتاده است. گفتنی است در پی وقوع زلزله آموزش و پرروش استان هرمزگان آموزش حضوری و آنلاین در مدارس این استان را برای امروز تعطیل کرد.

به دنبال وقوع زلزله سنگین و البته تکرار پس لرزه‌های متعدد در هرمزگان و ایجاد برخی خسارت‌ها به منازل شهری و روستایی محمد مخبر، معاون رئیس جمهور از روستای گیشان غربی که خسارت زیادی از زلزله دیده بازدید کرد و علاوه بر صحبت مستقیم با مردم، در جریان آخرین وضع امدادرسانی به مردم این روستا قرار گرفت. وی به همراه وزرای نیرو و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ساعت ۲۳:۳۰ دیشب وارد بندرعباس شد و بلافاصله به همراه وزرا، استاندار هرمزگان و جمعی از مسئولان استانی به بخش فین، کانون دو زمین لرزه شدید روز گذشته بندرعباس سفر کرد.

مخبر در جلسه ستاد مدیریت بحران هرمزگان پس از ارائه گزارش مسئولان از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: روستاهایی که مشکل آب و برق دارند تا آخر وقت مشکل‌شان حل شود.

گفتنی است اخبار مربوط به زلزله هرمزگان در رسانه‌های کشورهایی مانند چین و روسیه هم بازتاب داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی