بارورسازی ابرها در امارات

در پی اعلام امارات متحده عربی برای اختصاص کمک ۱.۵ میلیون دلاری به پروژه‌های بارورسازی ابرها، ده‌ها دانشمند و محقق از سراسر جهان برای دریافت این بودجه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به گزارش کیوسک امارات (سایت فارسی زبانان امارات) و به نوشته نشنال نیوز، مرکز ملی هواشناسی امارات هشت پروژه تحقیقاتی که با استفاده از آخرین روش‌های علمی و فناوری‌های پیشرفته برای رسیدگی به کمبود آب تدوین شده است را برای ارزیابی نهایی در سال آینده انتخاب کرده است.

در دور چهارم برنامه تحقیقاتی امارات متحده عربی که به‌منظور افزایش بارندگی انجام می‌شود، ۸۱  پیشنهاد اولیه از ۳۷۸ دانشمند و محقق وابسته به ۱۵۹ موسسه در ۳۷ کشور ارسال شده است.

پس از بررسی‌های متعدد، این تعداد اکنون به هشت پروژه نهایی کاهش یافته است. کمیته فنی پیشنهاداتی در زمینه‌هایی مانند میکروفیزیک ابر، ارزیابی بارورسازی ابرها، ارزیابی مواد بذری جدید، اندازه‌گیری بار قطرات، پشتیبانی از پیش‌بینی بارورسازی ابرها و استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی دریافت کرده‌اند که در حال بررسی آن‌ها هستند.

علیا المزرویی، مدیر برنامه تحقیقاتی امارات متحده عربی برای افزایش باران گفت تولیدات علمی این پروژه به تضمین آینده‌ای امن در زمینه «آب» کمک می‌کند.

او افزود: «در طول فرآیند ارزیابی، کمیته بررسی فنی بر پیشنهادهایی متمرکز شد که می‌تواند افزوده ارزشمندی به تلاش‌های جاه‌طلبانه امارات متحده عربی برای رسیدگی به چالش‌های کمبود آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک در سراسر جهان اضافه کند.»

امارات متحده عربی چندین دهه است که برای افزایش بارندگی در آب و هوای بیابانی و خشک فعالیت بسیاری کرده است. افزایش بارندگی کمک بزرگی به کشاورزی تلقی می‌شود و به امارات کمک می‌کند تا کمتر به واردات مواد غذایی وابسته باشد و به خودکفایی برسد.

امارات متحده عربی از دهه ۱۹۹۰ در تلاش است با کاشت گیاهان متناسب با آب و هوای خشک، جلوی گرد و غبار را بگیرد و هوای منطقه را تلطیف کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی