عیسی زارع پور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: ما از لحاظ قانون‌گذاری در حوزه‌ی فضای مجازی بسیار عقب هستیم و به خاطر نبودن قوانین متناسب، متضرر شده ایم. حال اینکه طرح فعلی مجلس تمام نیازها را جواب می‌دهد یا خیر، جای سوال است و ما حرف‌های جدی پیرامون این طرح داریم که با فضای مثبت حاکم در مجلس، این حرف‌ها شنیده خواهد شد.

به گزارش ایران پزواک به نقل از سیتنا، دکتر عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی بازدید از دفتر پلت‌فرم «طاقچه» همزمان با «هفته کتاب» در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون دغدغه‌ی مردم و کسب‌وکارها پیرامون طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت توضیح داد: اگرچه بررسی و تصمیم‌گیری پیرامون این طرح در اختیار نمایندگان محترم مجلس است اما این به معنای آن نیست که ما در تصمیم‌گیری نهایی پیرامون این طرح بی‌اثر هستیم بلکه ما مشارکت فعال داریم و در سه جلسه‌ی اخیر کمیسیون مربوطه در مجلس نماینده‌ی ما حضور داشته و نقطه نظرات را ارائه داده است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که زندگی مردم به فضای مجازی گره خورده است؛ از خرید و فروش تا کسب و کار و زندگی اجتماعی تا تحصیل و مدارس، لذا همه بر ساماندهی این فضا اتفاق نظر دارند. ساماندهی یعنی تعیین ضوابط برای حضور فعال در این فضا و تدوین قوانین برای حمایت از حضور کاربران در فضای مجازی.

وی گفت: در حال حاضر قانونی برای ساماندهی و حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی وجود ندارد و آخرین قانون مرتبط با این حوزه قانون جرایم رایانه‌ای است که در سال 1388 تصویب شده است که البته تصویت این قانون هم به 5 تا 6 سال قبل‌تر از آن برمی‌گردد، لذا متناسب با تغییر این فضا طی سال‌های اخیر باید قانون‌گذار هم متناسب با این تغییرات حرکت کند.

زارع‌پور در ادامه پاسخ به سیتنا، خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها برای مدیریت فضای مجازی، قوانین حداقل سالی یک بار بازنگری شده است. ما از لحاظ قانون‌گذاری در حوزه‌ی فضای مجازی بسیار عقب هستیم و به خاطر نبودن قوانین متناسب، متضرر شده ایم. حال اینکه طرح فعلی مجلس تمام نیازها را جواب می‌دهد یا خیر، جای سوال است و ما حرف‌های جدی پیرامون این طرح داریم که با فضای مثبت حاکم در مجلس، این حرف‌ها شنیده خواهد شد.

وی گفت: ما در عین حال که به دنبال ساماندهی فضای مجازی هستیم اما امیدواریم با فضای نخبگانی حاکم در مجلس، قانونی خوب از دل کمیسیون ویژه خارج شود که باعث رشد و بالندگی فضای مجازی کشور شود. در عین حال در حوزه‌هایی مرتبط با داده‌های کاربران هم خلا قانونی وجود دارد که نیازمند تدوین قوانین مرتبط است که امیدواریم در ادامه‌ی مسیر قانونگذاری در این حوزه‌ی فضای مجازی، این موارد هم مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی